Hej,
Fick en lapp i brevlådan från Stockholm Vatten (SV) att det är dags att byta vattenmätare i vår villa. Man skulle gå in på stockholm vatten's hemsida för mer info och förberedelser. På SV hemsida står det att dom inte byter ut vattenmätaren om man har koppel/ventiler som heter LK 580, givetvis har vi LK 580... Så dessa måste bytas ut. Kollade runt lite och hittade en rörmokare som hade fasta priser på sin hemsida och det var fast pris på byte av LK 580:
"Byte LK vattenmätarkoppel 580 VILLA
I det fasta priset ingår framkörning till projektet. Utbyte av kopplet, där det befintliga är likt det på bilden. Det nya är även det ifrån LK och heter Vattenmätarkoppel 583. Vattenmätarkoppel avsett för vattenmätare med bygglängd 190-220 mm.Konsol i 3 mm varmförzinkad stålplåt. Avstängningar i båda ändar med kulventil. Ventilhusen och kopplingarna för vattenmätaren är av avzinkningshärdig mässing. Passbiten av PEH har inbyggt smutsfilter. För vattenmätarstorlek: 3 m³ - 5 m³.

Ingår även en kontrollerbar backventil samt en eventuell framkörning av Stockholm Vatten om en sådan skulle behövas."

För detta skall dom ha 6500:- (5300:- med ROT). Är det ett rimligt pris? Om jag inte räknat helt fel så skall arbetet gå loss på 2400:- och sedan 4100:- för material (eller har jag räknat fel?). Googlade lite på LK 583 och det finns att köpa för 1500:- (om jag inte kollat fel). Är det mer material som skall till så att 4100:- för material är rimligt? Har pratat med Stockholm Vatten och dom tar inte ut en avgift för att komma och stänga av och sätta på vattnet när det gäller byte av LK 580, så det kan inte ligga med i priset ovan.

Tacksam för svar.
 
Priset låter lite högt tycker jag, men det kanske är normalt för Stockholm. Kolla med några andra firmor för att jämföra. Det kommer säkerligen till ett par kopplingar utöver mätarkopplet, och kanske någon stump rör, lite beroende på hur det ser ut hos dig.
 
Låter väldigt dyrt för materialet.
Vattenmätarekonsollen kan du köpa från Rinkaby Rör http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/ för 642 Kr och lägg till lika mycket, OM det behövs lite rördelar, så har du en mer rimlig kostnad för materialet. 2400 för arbetet är nog inte så mycket att diskutera, men med ROT, så borde du hamna omkring 2500 - 3000 Kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.