Hade en saneringsfirma hemma igår dom hittade asbestmassa i en utav böjarna närmst röret, fick ett förslag idag. Man kan kapa rören utan att sprida asbesten, och bära ut rören ur källaren för att ta hand om dom. Frågan är bara om det går att ansluta nya rör mot de gamla järnrören då isoleringen går väldigt nära takgenomföringen, vad tror ni? Finns det någon lösning eller måste jag skära upp innertaket för att få mer att leka med?
Isolerade rör med möjlig asbest i en källare nära takgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte säkert att det finns asbest hela vägen.
 
L
Troligtvis är det kanske på fler ställen asbets finns , det användes i kurvorna
Det som avgör är hur det ser ut på andra sidan taket , kommer rören upp där , kan dom dras ur valvet och skarvas på ovansidan så är det OK , då bär ,man ut skiten
 
L Liteavvarje skrev:
Troligtvis är det kanske på fler ställen asbets finns , det användes i kurvorna
Det som avgör är hur det ser ut på andra sidan taket , kommer rören upp där , kan dom dras ur valvet och skarvas på ovansidan så är det OK , då bär ,man ut skiten
På andra sidan taket så kommer dom upp i bjälklaget och går längs med detta ca 4m innan de ansluter mot golvvärmefördelaren på mellanvåningen detta plan är renoverat för 3-4 år sedan och jag vill undvika till varje pris att riva i det om det går. Frågan är om det går att kapa innan taket, och ändå få på en koppling?
 
L
Blir nog svårt då dom går som synes snett upp , finns inget att skarva på , rören är nog lite ovala i kurvan , inga kopplingar finns som biter ,
Bara en sak kvar , sanera 30 centimeter så rören blir raka och skarva där
 
Såg något sanering system med en "påse med handskar i", undrar om det skulle gå att använda det här för att sanera ändarna på rören, hade varit betydligt smidigare än att plasta in hela rummet.

Någon här som har erfarenhet av liknande "påsar"?
 
Krilleman
Jag vet inte om glove-bag går att använda på rör-ändar. Men enligt denna video verkar det gå hur fint som helst!

Men sanerarna jag brukar stöta på använder dessa ibland.

 
Jag följer denna tråd, har liknande utseende på rör i källare... Det man funderar på, hur är det att bara låta rören sitta, frigör man asbest om man kommer åt rören med nåt? Om man antar att man bara tar en kniv och skär ett snitt och tar bort isoleringen? Jag gjorde så när jag tog bort ett helt rör som var taget ur bruk, där gjorde jag detta på en "raksträcka", skar ett snitt och vek bort en bit, kastade i en påse som hamnade på deponin. Det kändes då inte att damma nåt alls... Jag bar också ut ett plastgolv limmat på masonitskiva. Det var bara att vika där masoniten var skarvad. I det fallet med mattan så har jag ju ingen aning om det var asbest eller ej i mattlimmet... Så nästa fråga är... Hur ska man göra på tippen? Rörisolering känns troligt det är asbest i och ska läggas i den fraktionen, men plastmattor, kakelplattor (där det ev är asbest i fixet) osv, ska allt betraktas som kontaminerat? Om man bär ut hela rör med isolering på, var ska de läggas? Min tipp har en jätteliten container med typ lucka stor ett brevlådeinkast för asbest... Inget man står och matar in metervis med rör (nu ska jag inte byta metervis med rör men... principiellt)

Hur försiktig eller hur paranoid ska man vara för rör med detta utseende?

Jag har hört de som tagit in byggfirmor som rivit ut allt gammalt utan att fundera så mkt på OM det kan innehålla asbest... känns som man har några val inför framtida renoveringar... antingen kallar man in sanerare till all rivning (dyrt), gör allt själv men försiktigt... eller låter en småfirma riva fritt - med risken att de skiter i detta och utsätter både de i bostaden och sig själva för risker...

I mitt fall är det nog rören och kanske nån plastmatta som innehåller detta, då huset är från 1909 och tiden före när asbest användes i allt, men eftersom vissa saker tillkommit under åren så kan man ju aldrig vara säker...
 
L
Har du rörböjar , det är där som ev asbets kan förekomma , och märks om man knakar på dom
det är lite stelt ,fanns även en annan typ ungefär som gips som blandades med vatten och formades på böjarna , ingen asbets på raksträckor .
Om isoleringen är intakt så går det att måla tjockt på den , den blir inkapslad , i större utrymmen där det inte går att sanera på ett bra sätt ( massor av skivor och rör ) så målas det in med en gummiliknande färg och är godkänt
 
J JohanLun skrev:
Jag följer denna tråd, har liknande utseende på rör i källare... Det man funderar på, hur är det att bara låta rören sitta, frigör man asbest om man kommer åt rören med nåt? Om man antar att man bara tar en kniv och skär ett snitt och tar bort isoleringen? Jag gjorde så när jag tog bort ett helt rör som var taget ur bruk, där gjorde jag detta på en "raksträcka", skar ett snitt och vek bort en bit, kastade i en påse som hamnade på deponin. Det kändes då inte att damma nåt alls... Jag bar också ut ett plastgolv limmat på masonitskiva. Det var bara att vika där masoniten var skarvad. I det fallet med mattan så har jag ju ingen aning om det var asbest eller ej i mattlimmet... Så nästa fråga är... Hur ska man göra på tippen? Rörisolering känns troligt det är asbest i och ska läggas i den fraktionen, men plastmattor, kakelplattor (där det ev är asbest i fixet) osv, ska allt betraktas som kontaminerat? Om man bär ut hela rör med isolering på, var ska de läggas? Min tipp har en jätteliten container med typ lucka stor ett brevlådeinkast för asbest... Inget man står och matar in metervis med rör (nu ska jag inte byta metervis med rör men... principiellt)

Hur försiktig eller hur paranoid ska man vara för rör med detta utseende?

Jag har hört de som tagit in byggfirmor som rivit ut allt gammalt utan att fundera så mkt på OM det kan innehålla asbest... känns som man har några val inför framtida renoveringar... antingen kallar man in sanerare till all rivning (dyrt), gör allt själv men försiktigt... eller låter en småfirma riva fritt - med risken att de skiter i detta och utsätter både de i bostaden och sig själva för risker...

I mitt fall är det nog rören och kanske nån plastmatta som innehåller detta, då huset är från 1909 och tiden före när asbest användes i allt, men eftersom vissa saker tillkommit under åren så kan man ju aldrig vara säker...
Jag ställer mig samma fråga som du gör : vad händer om man låter rören vara, om dom är oskadda?

Av det som jag jag har läst och hört om just rörisoleringen så menar många att asbest är ofarligt så länge man inte river idet eller på annat sätt skadar isoleringen, men det finns lika många som tycker att man ska sanera.

Om man är oförsiktig när man river i det så finns det en risk att det frigörs fibrer. Fibrerna är väldigt små och det är inte säkert att det behöver damma så mycket för att de ska vara skadliga, samtidigt så finns det de som hävdar att asbest endast är farligt vid yrkesmässig daglig exponering.

Hittar inte någon rekommendation från myndigheter eller liknande heller, huruvida man ska sanera eller låta det vara.
 
L Liteavvarje skrev:
Har du rörböjar , det är där som ev asbets kan förekomma , och märks om man knakar på dom
det är lite stelt ,fanns även en annan typ ungefär som gips som blandades med vatten och formades på böjarna , ingen asbets på raksträckor .
Om isoleringen är intakt så går det att måla tjockt på den , den blir inkapslad , i större utrymmen där det inte går att sanera på ett bra sätt ( massor av skivor och rör ) så målas det in med en gummiliknande färg och är godkänt
Du har inte möjligtvis namnet på den gumiliknande färgen?
 
Asbest är ofarligt om du låter det sitta kvar. Så låt det sitta.
 
  • Gilla
Needas och 2 till
  • Laddar…
Man skall inte överdriva riskerna. Rent statistiskt så är det i princip bara människor som utsatts för höga asbestdoser dagligen under lång tid som drabbats. Men statistik är statistik... det finns enstaka fall där folk fått typiskt asbestrelaterade sjukdomar utan att någon asbestkälla kunnat identifieras i deras historia. Några av de fallen har troligen ändå ovetande exponerats för stora doser, typ dagligen väntat på bussen utanför någon lokal där asbesthaltiga material tillverkats. Men det finns troligen även folk som drabbats utan att ha exponerats mer än andra.

Så skall man sanera någon enstaka gång, och tar till metoder som minimerar exponeringen, så skulle jag inte tveka att göra det själv.

Just en sådan rörkrök borde man väl kunna plasta in lite bylsigt, med en kniv inne i inplastningen, så man kan hantera den igenom plasten, och blöta ordentligt när man drar bort plasten. Använd givetvis mask av rätt kvalitet.
 
Är det målat och du inte ska vara där och pilla så hade jag låtit det vara. Gummifärg som fungerar för ändamålet är plasti-dip eller andra märken. Finns på blandade biltillbehörsaffärer Biltema har även en egen variant.

Men räcker ju med vanlig färg som binder ihop det hela.

Vill du ha bort det så skulle jag byta rören genom bjälklaget (med allt vad det innebär) så du får ordentliga rör att skarva på ovan och under bjälklaget.

Exempel på gummifärg
https://plastidip.se/plastidip/?gclid=EAIaIQobChMI7LfMpsfU2AIVCpSyCh1_qQf6EAAYASAAEgILZ_D_BwE

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Gummifarg-pa-burk-2000035808/

Finns både på sprayburk och burk för att pensla
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Asbest är ofarligt om du låter det sitta kvar. Så låt det sitta.
Jag har rivit en kåk täckt med eternit... En varm och torr sommar endast iförd arbetsbrallor och en hjullastare!
Än andas jag 20år senare. :)
 
Staffans2000
Needas Needas skrev:
Jag har rivit en kåk täckt med eternit... En varm och torr sommar endast iförd arbetsbrallor och en hjullastare!
Än andas jag 20år senare. :)
Dito. Fast för 22 år sedan.

TS. Du skall alltså inte ta bort rören, utan du vill bara bli av med ev. Asbest?
Om så. Låt den sitta kvar. All typ av pillande genererar mer fibrer i ditt hus. Sedan om borttagandet kallas för "sanering" eller inte spelar ingen roll. Det är däremot ett bra sätt för firmorna att ta bra betalt.

Staffan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.