Hej Forumet, efter att vid varje längre regnskur som piskar mot söderfasaden lett till plaskblött golv i köket så har jag i dagarna tagit ner hela fasaden (26kvm) och planerar att tilläggsisolera med västkustskiva, MEN det är ju även lite åtgånget material i väggen så det blir nog så att plankväggen utanpå reglarna åker av och då undrar jag om jag skulle tjäna något på att byta ut den glasull som finns till färsk/ny? hur var lambdan då gentmot nu?

insidan är ej renoverad men jag passar på att dra kanaler för FTX systemet som också skall in i år

(som jag kan se kom vattnet från ovanvåningens fönsterbleck och ner på insidan)
 
J
M MagicFingers skrev:
Hej Forumet, efter att vid varje längre regnskur som piskar mot söderfasaden lett till plaskblött golv i köket så har jag i dagarna tagit ner hela fasaden (26kvm) och planerar att tilläggsisolera med västkustskiva, MEN det är ju även lite åtgånget material i väggen så det blir nog så att plankväggen utanpå reglarna åker av och då undrar jag om jag skulle tjäna något på att byta ut den glasull som finns till färsk/ny? hur var lambdan då gentmot nu?

insidan är ej renoverad men jag passar på att dra kanaler för FTX systemet som också skall in i år

(som jag kan se kom vattnet från ovanvåningens fönsterbleck och ner på insidan)
Lite OT men om du ska isolera med 50mm västkustskivor så kan du få köpa distanshylsor av mig billigt :)

Med vänlig hälsning, Jocke
 
J JFreemountain skrev:
Lite OT men om du ska isolera med 50mm västkustskivor så kan du få köpa distanshylsor av mig billigt :)

Med vänlig hälsning, Jocke
"Tyvärr" 80mm och har redan införskaffat materialet... Bara sommaren som måste ge med sig innan man kan få upp det... Ja och om det är lönt att byta -64 isolering en då....
 
  • Gilla
JFree
  • Laddar…
inga tankar från någon?
 

Bästa svaret

Rickard.
M MagicFingers skrev:
inga tankar från någon?
Det jag hört skiljer det i princip ingenting i det verkliga isolervärdet. Modern glasull är dock lättare och dammar mindre, knappast något som spelar någon roll när det sitter i väggen.

Metoderna och hur noggrant man isolerade och lufttätade är nog där den stora skillnaden KAN vara.

Jag skulle inte byta ut bara för att men har den blivigt rejält blöt skulle jag göra det eller om jag av någon annan anledning tyckte det behövdes.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.