Hej!
Jag håller på att byta till vattenburen golvvärme i alla rummen på övervåning i min villa från 1964. Den enda isoleringen i golven är hyvelspån (och diverse byggrester/skräp). och den har på sina håll sjunkit ihop. På vintern är golven (främst i ett av rummen) riktigt kalla.

Min fundering är nu om jag bör byta ut spånen mot någon form av "modärn" isolering eller om jag bara skall komplettera med isolering på toppen av hyvelspånen (för att få bort luftspalten)?

Tacksam för svar!

Ett enkelt alterntiv är att fylla på med polyuretan över spånen, då behöver du inte ta bort golven utan det räcker med små hål för att "hälla" ner isoleringen som sedan bildar en skumisolering under golvet. Vanligtvis isolerar man endast utmed ytterväggarna. Ty, problemet är ofta som du skriver att spånen sjunker ihop och det bildas en luftspalt under golvet. I denna luftspalt blåser kalluft in från ytterväggarna och når långt in under golvet och man får kalla golv. Isolerar man med PU utmed ytterväggarna förhindrar man kalluften att dra in under golven, och det blir varmt och gott över hela golven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.