Jag har ca 74 st halogen spottar i huset, a 35w, ni kan själva tänka er elräkningen...
De är kopplade i grupper om 2 - 5 st per trafo och dimmer.
Jag tänkte nu byta ut samtliga till led men funderar på vad som är smartast.

Plocka bort alla trafos och sätta dit dimbara 6w GU5.3 220v led lampor eller ska man hitta dimbara trafos och köpa 6w GU5.3/mr16 lampor?

Spontant känns det första alternativet enklare och billigare.
Fler alternativ?

Men nu kommer det som gör allt lite jobbigare och dyrare, jag vill byta ut samtliga dimmers och istället köra med Nexa eller liknande z-wave system, problemet är att de dimmers jag sett till hyfsat pris klarar max 24w för led. T ex Nexa CMR-101.

Hur skulle ni lösa problemet?
 
Håller med om att det är värdelöst med Nexa, tittar även på andra z-wave varianter. Dock så används de individuella dimmrarna ytterst lite, kör med scener istället. Har idag Control4, men det är värdelöst att behöva kontakta återförsäljaren varje gång man vill göra en förändring eller uppdatering. Hade C4 haft ett mer öppet system så skulle jag lätt ha behållt det.

Konstantströms drivers med 1-10V kommer att bli för dyrt med tanke på antalet som kommer att behövas.

Finns det några nackdelar med att köra 220V ledlampor?
 
Problemet med att använda trafos är kostnaden, det blir inte värt det. Jag skulle behöva köpa drivers för minst 15 000 kr.
Alternativet om man tvunget ska köpa drivers är att köpa billigare 9w/12dc dimbara. Då skulle man hamna på en knapp tredjedel av priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.