Jag har rivit upp golvet i ett av våra rum nu då det har varit lite kallt om fötterna där inne, vet dock inte hur mycket av det som egentligen skulle kunna vara kallras från det äldre fönstret som är i samma rum.
Funderar iallafall nu på om jag ska byta ut allt sågspån mot lösull(ekofiber) eller om jag ska låta sågspånet vara kvar och bara lägga på 45mm med stenull istället?

Vad anser ni? rummet är 4x4m och sågspånet är idag 17cm, jag måste dock bygga upp åsarna lite för att få jämt golv med övriga rum så när jag är klar så kommer det få plats ca 20cm isolering.

skulle jag byta ut alltihopa så gissar jag på att kostnaden skulle bli ca 3000kr, skulle jag däremot lägga ner 45mm stenull så skulle det hamna på... ja vad? har dålig koll på vad de där förpackningarna kostar.
Det är 7 fack på vardera 0,55x4,4m.
 
Ingen som har något svar på min fråga?

finns 3 alternativ idag.
1. Låta sågspånet ligga kvar och bara lägga på 45mm stenullsskiva överst.
2. Skotta bort allt sågspån och byta ut till lösull(ekofiber(Termex)).
3. Skotta bort allt sågspån och lägga ner stenullsskivor.

Tror ni lösullen riskerar att sjunka ihop så det blir tomrum mellan isolering och golvskivan?
 
Min erfarenhet av lösull är att inga varianter går att kratta ut för hand. Inte ens de som sägs vara avsedda för det. Man måste blåsa ut ullen.

Jag har valt att ta bort sågspånet i bjälklaget, ekonomiskt är det säkert inte mycket att tjäna men jag ville ha stenull som brinner sämre...
 
  • Gilla
adler73
  • Laddar…
Jag skulle ta bort sågstånet. Dels för att kunna kolla att trossbotten är ok, dels för att få isolera med en isolering med bättre isoleringsvärde.

Din trossbotten består troligen av brädor + en papp, troligen är pappen inte i bästa skick utan behöver bytas ut. Lägg sen ut två varv med 95 mm miniralull.
 
varför mineralull istället för lösull?

Någon som vet om lösull riskerar att sjunka ihop?
 
Lösull går säkert lika bra, men för så liten mängd blir det säkert ganska dyrt, om du inte skall spruta på något annat ställe samtidigt.
 
Det finns alltid en risk att det kan sjunka ihop. Men det är ju bara se till att man sprutar och packar den bra, sen att man har en säck eller två så att man kan lägga i om man hittar något ställe där man tycker det är för dåligt. Lösull är ju att föredra pga att det finns inga skarver och har man ett gammalt hus där det inte är CC mått så är det nästan ett måste. Annvänd inte guulfiber eller stenull, dom kan inte ta hand om den fukt som kommer underifrån och vill upp genom golvet.Ekofiber är mycket bättre. Men se till att du har bra med isolering i golvet där golv möter yttervägg, där kommer det in mycket kyla.
 
Träig snickare skrev:
. Annvänd inte guulfiber eller stenull, dom kan inte ta hand om den fukt som kommer underifrån och vill upp genom golvet.Ekofiber är mycket bättre.
Jag har byggt om och rivit ett antal med plint- eller torpargrund där det varit såg/kutterspån, Gullfiber eller Rockwool som isolering.

Fukt har det ibland varit så att både golvåsar och trossbottenbrädor varit rötskadade, men isoleringen har aldrig varit fuktig. Att ekofiber av den anledningen skulle vara bättre tror jag inte på.
 
Men du har ju svaret i din egen mening. Isoleringen har aldrig varit fuktig. Där har du problemet. Gullfiber och stenull kan inte bära fukt, vem får ta hand om den fukt som finns? Jo just trossbottenbrädorna och golvåsar. Tänk lite längre.
 
jag har skottat upp en del sågspån nu och kommit ner till brädorna(namn?) som är under åsarna som håller upp isoleringen, det låg papper ovanpå på vissa ställen men inte överallt och när jag var där och petade så ramlade isoleringen igenom och det blev värsta orkanen genom hålen som blev.
Har ännu inte hittat några fuktproblem mer än att sågspånet var i klumpar på vissa ställen(vilket visar på lite fukt eller?).
Vet inte hur lätt det skulle vara att lägga skivor på brädorna heller då de inte ligger plant, de ligger liksom omlott.
 
Det är ett gammalt hus du har, när är det ifrån? Ligger bräderna längs med bjälkarna eller är det korta bitar som ligger imellan på tvären? Namn på brädorna är blindbotten eller trossbotten, och åsarna du skrev är bjälkar.
 
huset är byggt 1937, brädorna ligger längs med bjälkarna.
 
Träig snickare skrev:
Men du har ju svaret i din egen mening. Isoleringen har aldrig varit fuktig. Där har du problemet. Gullfiber och stenull kan inte bära fukt, vem får ta hand om den fukt som finns? Jo just trossbottenbrädorna och golvåsar. Tänk lite längre.
Innan du kritiserar någon annan bör du nog själv tänka efter. Den fukt som du påstår att ekofibern tar hand om, vart tar den vägen? Upp genom plastmattan eller ut genom syllen för någon ventilerad luftspalt finns det väl inte. Är det så mycket fukt under golvet att isolering blir fuktig så måste fuktproblemet åtgärdas, med fuktspärr mot marken eller med en avfuktare, eller på något annat sätt. Att tro att ekofiber eller någon annan isolering skulle kunna reglera den fuktigheten kan väl knappas någon tro på. För att isoleringen skall kunna fungera som värmeisolering så måste den vara torr, en fuktig isolering isolerar dåligt och den skadar omgivande material.
 
Så då borde det inte vara några problem med att lägga ner tex stenullsskivor då? för jag har inte sett något symptom på fukt på bjälkar eller något nu när jag skottat upp spån på lite olika ställen.
Fick pris på lösullsisoleringen, den hamnar på 3000kr inkl. jobbet.
Väljer jag istället stenullsskivor så hamnar jag på knappt halva det priset.
 
  • Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.