Fick stopp i det gamla vattenlåset till handfatet på gästtoan. Rör och vattenlåset är ett enda stycke, av gjutjärn, så jag måste byta ut allt. Att det rostat igen är väl inte så konstigt eftersom det är orginal och huset byggdes -67.

Ett problemet jag stött på är att jag inte ser någon anslutning till avloppet, utan det är helt slätt mot klinkersen, så jag vet inte riktigt hur jag ska få på det nya plaströret till avloppet.

Så här ser det ut:

Gammalt gjutjärnsvattenlås mot klinkergolv utan synlig avloppsanslutning, behöver råd för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Var till bauhaus och dom sa jag skulle ta bort fyllnaden (med en kniv tex) ner till avloppsröret och sätta dit en gumminippel som jag sen sätter plaströret i.
Har fått lite tveksamma råd därifrån förut så jag vill bara dubbelkolla om det verkligen stämmer?

En annan sak jag undrar över är hur jag får bort den gamla bottenventilen, om den nu går att byta mot en modern dvs?

Rostigt vattenlås och rör av gjutjärn under ett handfat mot kakelvägg och klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en sådan vikbar jag har. Satte du den nippeln på röret som sticker upp enl min bild eller ska jag bort kakelfixet (eller vad det nu är, hårt är det iaf) ner till avloppet och sätta nippeln där?

Sitter ingen skruvskalle där :/
Närbild av en smutsig avloppsöppning utan skruvskalle i ett handfat, med hårt material runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här finns en video hur man monterar bottenventil. Du har en med lyftstång och då håller man fast över- eller underdel och skruvar den andra delen (ingen centrumskruv): https://www.vvsochbad.se/videobottenventil-hur-monterar-man-push-open-och-lyftstaang/

Du verkar ha bräddavlopp på tvättstället så se till att nya bottenventilen är avsedd för det.

Mitt gjutjärnsrör slutar i nivå med golvet. Gumminippeln passar inuti det röret, men har en fals med större diameter som gör att nippeln inte försvinner ner i röret. Nippelns innerdiameter passar mot utsidan på plastavloppsröret som man sticker ner i nippeln. Låt plaströret gå ner en bit, typ 1 dm.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag kan inte tänka mig att du ska gräva dig ner i golvet tills du kommer till en skarv. Jag skulle inte vilja ha gumminippeln nere i bjälklaget, och vem vet hur långt ner röret går?

Jag skulle kapat röret ett par cm upp och anslutit det nya röret med en gumminippel där. Om du ska totalrenovera är det förstås en annan sak och då är det läge att byta hela avloppsröret även nere i golvet.

Men vad vet jag mitt gamla fnask?
 
Kapa röret ett par cm ovan golvet och använd en gumminippel som passar invändigt, gjutjärnsröret bör vara minst 45 mm inv, som du sedan sätter det nya vattenlåsröret i. Kapa inte för högt upp, för då täcker inte baldakinen (golvhuven) röret och gumminippel.

Bottenventilen kan fastna ganska bra ibland. Sätt ner handtagen på en polygrip uppifrån för att hålla emot med och använd en rörtång på den delen under tvättstället. Lossar det kan du såga med en bågfil mellan porslinet och metalldelen på undersidan stället. Rakt igenom den vita packningen. Då får du loss underdelen och kan peta upp överdelen
 
  • Gilla
GöteA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.