Hej,

Jag hade behövt lite hjälp för att förstå hur jag skall byta ut ett gammalt termostat.

Nåväl, är väl inget termostat, utan mer bara nån sorts kran.

Hursomhelst, problemet är att den läcker. Inte i själva kopplingarna, utan nånstans från ventilen. Har lossat skruven för att försöka få bort ratten, men den satt fast.

Jag har kopplat en del vattenrör tidigare och har koll på det, men det här med värmeledningar är nytt för mig. Röret är drygt 17 mm tjockt.

Nån som har tips på vad jag behöver inhandla för att byta ut allt? Den undre kopplingen ser ut som en "vanlig" koppling, men den övre har jag inte förstått mig på riktigt...

Jag kan gott tänka mig att ersätta med nåt liknande, behöver inget termostat. Elementet sitter i tvättstugan, och vi har bergvärme så är fullt blås hela tiden.

Vänligen,
Björn
 
  • Gammal beige radiatorventil med läckage, fastsatt på vitmålat rör med synlig koppling och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal beige ventilratt på ett vitt värmeledningsrör som läcker, fastskruvad med synlig korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, den var elegant. :)
 
Det där är fel dimention och den dyraste varianten som existerar.

Den här passar rakt av.
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-10r/
139kr i stället för en mindre förmögenhet. Det behövs ingen termostat eller vred om men inte vill. Men det blir inte mycket extra om man vill ha det.
 
  • Gilla
bjornen99
  • Laddar…
> Det där är fel dimention och den dyraste varianten som existerar.

Jo jag misstänkte starkt att jag blev trollad.

Tack för tipset, 10r motsvarar alltså ett utvändigt mått på ca 17 mm (3/8). Men hur monterar jag ventilhuset i röret? Är röret helt enkelt gängat?

Vänligen,
Björn
 
Den nedre anslutningen är en lekande mutter, sedan är ventilen gängad på röret.

Rinkaby har den här tabellen om man är osäker på dimensionen.

Tabell över rördimensioner med tidigare benämningar och ut- och invändiga mått i mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjornen99
  • Laddar…
  • Gilla
Tväråna och 3 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp!

Att slippa tömma systemet låter ju bra. Jag misstänker att det fortfarande blir blött men att man hinner byta o-ring ganska snabbt utan att allt hinner forsa ut (självklart släpper jag ut allt övertryck ur systemet innan jag börjar)?

Ännu en fråga som visar min oerfarenhet, vart skall jag sätta skiftnyckeln om jag vill byta o-ringen?

//
Björn
 
  • En rostig och korroderad ventil på ett vattenrör med en droppande o-ring och verktygsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa packboxmuttern (den yttre)
Innanför finns först en fiberbricka o därefter finns o-ringen försänkt. Pillas ut med nål, tandläkarkrok eller liknande verktyg.
 
  • Gilla
bjornen99
  • Laddar…
Packboxmutter lossades, och där det sklle finnas en fiberbricka fanns bara fragment kvar av något som någon gång varit en fiberbricka.

Snurrade runt gängtejp och fick det tätt direkt. Har kollat att det håller för drygt 1 bars tryck. Nu är allt lugnt inför helgens köldknäpp och jag kan i lugn och ro byta bricka och o-ring när det väl kommer med posten.

Tack för all hjälp. Idag har jag verkligen lärt mig nya saker :)
 
  • Gilla
Lundborg91
  • Laddar…
Idag försökte jag installera nya o-ringen och backelitbrickan.

Det gick toppen tills jag drog packboxmuttern lite hårt så den sprack!!!

Så just nu är allt inlindat i självvulkande tejp.

Nån som vet ifall ny packboxmutter finns att tillgå? Hade varit så gott att slippa tömma värmesystemet.
 
Installation av vitmålade vattenrör och en kran med droppsäkert munstycke mot en ljusrosa vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jippie!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.