Hej. Bor i en lägenhet och skulle vilja byta ut badrumsdörrkarm till nyare, då karmen har skador (se bild). Dörren är modell 70-talet. Problemet är att det finns fiber dragen över lister som går hela vägen till tak. Hur gör jag? Kommer jag förstöra fiber om jag rör listerna? Listerna är plastlister men går ej att dra ut som vanliga plastlister. Undrar om de är limmade in i karmen på något sätt. Eller kan jag lösa problemet på nått annat sätt.
 
  • Vit dörr med skadad karm runt låshus, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, vit takkant, blå vägg, taklampa, lucka, reflektion av badrum i spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karolina Zi skrev:
Hej. Bor i en lägenhet och skulle vilja byta ut badrumsdörrkarm till nyare, då karmen har skador (se bild). Dörren är modell 70-talet. Problemet är att det finns fiber dragen över lister som går hela vägen till tak. Hur gör jag? Kommer jag förstöra fiber om jag rör listerna? Listerna är plastlister men går ej att dra ut som vanliga plastlister. Undrar om de är limmade in i karmen på något sätt. Eller kan jag lösa problemet på nått annat sätt.
Antar att du syftar på att det går nätverkskablar. Är de innanför dessa platslister du vill ta bort eller ligger de i separata kabelkaneler? En vanlig nätverkskabel är inte jättekänslig, men om det är en fiberoptisk kabel som ligger där får du vara försiktigare.
 
T Tompafix skrev:
Antar att du syftar på att det går nätverkskablar. Är de innanför dessa platslister du vill ta bort eller ligger de i separata kabelkaneler? En vanlig nätverkskabel är inte jättekänslig, men om det är en fiberoptisk kabel som ligger där får du vara försiktigare.
Hej och tack för svar! Fiberoptiken ligger i den horisontella kanalen längst upp, den som går ÖVER den vertikala dörrlisten och över den originella taklist (huset är byggt på 70-talet så det finns en stor skarv mellan taken och gipset som täcks med taklist). Jag mest undrade om jag kan lifta it fiberoptiken UR kanalen utan att skada den, för att sedan ta bort dörrlisten. Hur känslig är fiberoptiken liksom.
 
T
Det ska inte vara något större problem som jag ser det. Får du bara bort listlocket (ser inmålat ut) så kan du nog tejpa upp fibern i taket medans arbetet pågår.
Den är ömtålig, men inte fullt så ömtålig som många verkar tro. Bara handskas varsamt med den så går det nog bra.
 
K Karolina Zi skrev:
Hej och tack för svar! Fiberoptiken ligger i den horisontella kanalen längst upp, den som går ÖVER den vertikala dörrlisten och över den originella taklist (huset är byggt på 70-talet så det finns en stor skarv mellan taken och gipset som täcks med taklist). Jag mest undrade om jag kan lifta it fiberoptiken UR kanalen utan att skada den, för att sedan ta bort dörrlisten. Hur känslig är fiberoptiken liksom.
Tror nog att du kan lirka ur listen utan att påverka kabelkanalen. Men öppna den och titta. Tror som sagt att det är en vanlig nätverkskabel. Så då är det bara att lyfta ur den.
 
Är det HSB ? Du får nog tänka på att det ser ut som att du har den typen av karm som de använde ett tag där karmen är en del av hela väggkonstruktionen. Inte säkert att det är en lös del monterad i ett hål med reglar runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.