En bekant har en ladugård (utan djur sedan många år tillbaka), där installationen härstammar från 40-talet. Ca. hälften är utförd med äldre kabel som liknar EDIL om man kollar http://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html. Där denna kabel är dragen utomhus är den hårt ansatt och delvis i mycket dåligt skick. Om man skulle ersätta denna med modern EKLK, samt byta ut brytare och dosor, räknas detta då som underhåll eller nyinstallation i fråga om krav på komplettering med JFB?
 
Skulle nästan vilja påstå att det är tjänstefel att inte sätta in en JFB när allt ändå ska bytas ut.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om arbetet omfattar större delen av elinstallationen så faller det (den del man renoverar) under samma regler som nyinstallation
 
Om man INTE byter ut kabel och apparater så är väl anledningen ÄNNU större att sätta dit en JFB.

Finns väl ingen anledning att försöka slingra sig runt en JFB, vem ifrågasätter säkerhetsbälte idag.
Hur många har egentligen behövt säkerhetsbälte.

Protte
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Personligen har jag inget emot JFB, men centralen består av gamla gjutjärnskapslingar där det är lite si och så med separat noll- och jordskena. Om utbyte av lite kabel innebär att i stort sett allt annat måste bytas ut är risken att det får vara några år till.
 
En stor VVS- och elfirma har för övrigt nyligen dragit ny vattenledning till boningshuset och installerat ny vattenpump och i källaren kompletterat med en kapsling med dvärgbrytare till vattenpumpen, allt utan JFB. Har de då gjort fel?
 
Detta är ett typiskt exempel på en tillämpning av syftet med undantagsreglerna. Kostnaden för att uppfylla alla dagens regler får inte utgöra ett hinder för akut underhåll. Anläggningen blir säkrare med dessa kablar utbytta, och ännu säkrare om man samtidigt ser över alla kopplingspunkter etc för rost och glapp. Att det sedan finns väl befogade krav på JFB i en ladugård är nästa steg att ta höjd för i plånboken. Men handlar det om stora mängder kabel så blir kostnaden för en ny central inte så betydande relativt sett...

En fast installerad vattenpump i boningshuset har dock inga krav på JFB, till skillnad från en ladugård där alla ledningar ska skyddas av en JFB.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Tack för bra och tydliga svar! Handlar om kanske 35 meter 3G1,5 totalt..
 
40-talet....inget ska sparas om det inte ska skickas till tekniska museet.....
 
Enk Projektet skrev:
40-talet....inget ska sparas om det inte ska skickas till tekniska museet.....
eller Elhistoriska i Malmö. ;)

//Patrik
 
Om det är en enstaka grupp som går in ladugården för vu och belysning. Då kan jfb placeras i gruppledningen och inget behöver förändras i den gamla elcentralen
 
Jag bytte kablarna i min gamla ladugård (inga djur sedan 1940-talet) och behöll då de gamla lamparmaturerna från 1930-talet.
Armaturerna är tillverkade av bakelit och såg ut som nya invändigt, så bara för att saker är gamla behöver man inte alltid byta.
Strömbrytarna som var helt av metall var utom all räddning. Fastrostade skruvar som satt som berg.
Jordfelsbrytare installerades utan problem i en gammal gjutjärnscentralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Precis, kanske skulle lägga till i mitt inlägg ovan att det som inte underhålls givetvis förutsätts vara i gott skick. Och i och med detta finns heller inga hinder (annat än ekonomi och vilja) för att installera en JFB - det går alltid att knö in i en gammal central, även om man kanske måste flytta ut N-skenan till en separat kapsling. Det kan t.o.m vara så att användningen av elen i ladugården motiverar en JFB även om det inte finns några djur där längre. Mao, det är två steg här som jag skrev, där man inte behöver dröja med det andra steget...
 
Jordfelsbrytaren sitter i en egen kapsling utanför den gamla centralen. Huvudsaken är att det går att separera nollskenan och jordskenan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.