För några veckor sedan orkade vår urgamla ejektorpump inte riktigt pumpa upp trycket hydropresstanken. Tryckmätaren på hydroprssen kom aldrig över 5 bar så motorn bara gick o gick. Antar att pumpen börjar ge upp.
Nu fick lösningen bli att sänka tryckbrytarens frånslag till 5 bar (var strax under 6 bar innan).

Har bott här i några år och har inga pappar alls på själva borrhålet. Pumpen hittar jag ingen typskylt på.
Vi delar borrhålet med grannarna och dessutom har vi en gäststuga som vi hyr ut. Sammanlagt är det alltså 3 hushåll + ett stall på detta vattensystem icon_eek.gif

Ska man sikta på att köpa en ny ejektorpump eller satsa på en sån där sänkpump..? Vad är fördelarna/nackdelarna med sänkpump..? Och åter igen.. har ju ingen aning om hur djup borrhålet är.. samt skick på foderör m.m. Lite rädd att nåt ska fastna i borrhålet om man bråkar däri.
Hur väljer jag annars en likvärdig eller bättre ejektorpump (vet ju inte vad jag har nu)

Känns dessutom som man vill ha en större volym i hydropressen.. så pumpen inte behöver gå så ofta. Vilken storlek på hyrdopress rekommenderar ni..? Hittar ingen märkning på den vi har nu.


1288-ec5849f5e798738d33099713f5141c1e.jpg
1288-25843285921097e0574ab3d1edb87e9c.jpg
 
Dra upp slangen ur borrhålet, ta isär ejektorn och rengör, sätt tillbaka allt och starta pumpen. Klart.
Detta har jag gjort 3 gånger under 35 års tid, då ejektorn varit igensatt.
Men jag har också renoverar pumpen 1 gång och köpt en renoverad pump en annan gång.
 
Ok.. så det kan lika gärna vara ejektorn menar du..?
 
Det är ju den som är den största delen ejektorpumpen.
 
Ja, det är ejektorn som är kvällens clou, skit i ejektorn stör funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.