har en gammal 3-fas cirkulationspump som behöver bytas ut, vill byta den mot en ny billig pump hur gör jag? det går lika bra med en enfas...

den som sitter där är en API-perfecta CK 32/4 med någon sorts flänskoppling ser det ut som. ser ut som någon industrimodell tycker jag som en novis :)

kan jag köpa en på jula? vad behöver jag för kopplingar som passar?

MVH/T
 
En bild säger mer än tusen ord ;).

Köp ett välkänt märke är mitt råd, det är inte värt att snåla på den.
 
Krilleman
Det verkar som din pump inte finns med i Wilos pumplotsen eller Grundfos pumpgiuden.

Är du säker på beteckningen? Släng upp en bild på pumpen så kanske någon känner igen den!
 
Här kommer bilderna:)
Vill göra det så billigt som möjligt eftersom det är en temporär lösning...
ImageUploadedByByggahus.se1382356929.807116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1382356945.175815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tänkt dig julapumpen så framgår det inte klart där om det är med kopplingar till den? Det ser ut så på bilderna men i manualen så är de inte med.

Vad är det för dimensioner på rören som den ska anslutas på?
 
Ska försöka ordna bättre bilder på anslutningarna och mått.. Men är på jobbet nu..
 
ImageUploadedByByggahus.se1382379619.377063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1382379643.568295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1382379657.565574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ha jag tagit några fler bilder samt försökt mäta lite:)

Måtten jag fått fram från vänster sett:

Rör från element ca 21 mm
Sen kommer en koppling med gäng utvändigt på ca 28mm
Nästa gäng som syns är större och ca 42 utvändigt.

Om man tänker sig flänsarna på sjäva pumpdelen så är de utvändigt 195mm, alltså pumpdelen är 195 mm lång.

Om vi tänker elementrören så är det ca 435 mm från första kopplingen till sista kopplingen. Alltså hela "apparaten" tar upp 435mm på elementröret... Hoppas ni rörkrökare där ute försrår min beskrivning :)
 
ingen som har något förslag?

jag var kasnke lite otydlig med måtten, (skrev från telefon) men rören är alltså 21 mm.
det kommer en förminskare/förstorare hur man nu ser det med diameter på utvändig gäng 28mm samt i storänden 42 mm.

vad behöver jag för prylar för att få dit en modern cirkpump?
 
sånna svar gillar jag! särskilt med länk till ebay där det verkar betydligt billigare :D

flänsarna såg lite dyra ut men kan lätt vara värt det om man slipper andra kopplingar :) eftersom yttermåttet på nuvarande flänsar är 195 mm så har jag ju minst 200 mellan flänsarna som blir kvar när jag tagit bort den gamla pumpen.

man gängar alltså fast de nya flänsarna på den nya pumpen, skruvar fast den mot de gamla flänsarna med packningar mellan? (vart hittar jag passande packningar) är ytorna släta med packningar på den gamla pumpen med?

tusen tack för bra svar!
 
Redigerat:
D
Det är en slät anliggningsyta på flänsen med gummipackning. Så du lägger in en gummipackning vid den invändiga gängan och skruvar på pumpen. Sedan lägger du en packning mellan flänsen på röret och flänsen på pumpen och skruvar åt med muttrarna. Observera att du behöver två flänsar (vet inte om priset på Rinkaby avser ett par eller en fläns).
 
priset på flänsen var per styck så det blir ca 700 för flänsarna med frakt från rinkaby..

är det helt vanliga O-ringar man använder? eller är det nån särskild packning?
 
D
Det är släta packningar. Ser ut ungefär som bilden nedan. Men det ingick ju packningar, så det behöver du ju inte tänka på?

11798-12468-large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja när jag läste hela texten igen så ingick packning=)

nu ska ja försöka förstå hur man beställer från tyska ebay, antar du har koll på priserna så det inte är lönt att leta billigare här hemma om det inte är begagnat då förstås...
 
D
Tyska eBay brukar vara oslagbart när det gäller cirkulationspumpar...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.