Hej!
Vi planerar att byta ut vår gammla Thermia 13 kw från 1984. 130 meter borrat hål. Värmepumpen är en modell utan inbyggd varmvatten beredare och är därför dockad till en äldre elpanna. Denna av modell "Göteborgspannan". Utegivaren är trasig vilket leder till att shuntautomatiken inte fungerar som den ska. Detta gör att man själv måste skruva på shunten för att bestämma framledningstempraturen vilket leder till ojämn värme vid tempratursvägningar. Vi har tagit in några offerter på olika fabrikat och installatörer som är på mellan 70-120 000 kr.

Förutsättningar:

1 1/2- plans hus byggt 1908 på cirka 130+70kvm + 30 kvm källare som värms upp till ca 10-15 grader.

Årsförbrukning av el cirka 25 000-27000 kvh/år

70-tals fönster i hela huset. 2-glas.

Vad jag vet är det inte tillägsisolerat åtmistonde inte på vinden, där det för övrigt är cirka 15 cm sågspån på cirka 40 kvm av ytan vilken används till förvaring. resterande vind har cirka 30-40 cm sågspån.

2 öppnaspisar med kasett som endast används för "myseldning" 1 eller 2 gånger i veckan. En elstad på varje plan.

Badrum och tvättstuga (6+5 kvm) har båda EL-golvvärme med knappt 10 cm cellplasts isolerning under. Badrummet har ingen annan uppvärming än golvvärmen. Tvättstugan värms till stor del av en vattenburen handdukstork som drivs av bergvärmen. Förbrukningen ökade med cirka 3000-4000 kwh efter instalationen av golvvärmen.

Hörnbadkar instalerades i samband med renovering av badrum. Vattnet till detta är dock helt bortkopplat från bergvärmen och värms istället upp av en helt egen EL-varmvattenberedare. Beredaren värmer altså vattet från cirka 8 grader- badtempratur. Detta sker igenom att man trycket på en knapp i badrummet några timmar innan tänkt bad.

VI vill uppnå:

Lägre uppvärmings kostnader.

Kunna bada mer "spontant". Dvs. slippa att sätta på den speciella varmvattenberdaren lera timmar inan man vill bada.

Bättre värmekonfort genom att ha en fungerande shuntautomatik.

Är det något som kan ge mig lite input i ämnet?

- Vilket märke ska man välja?

- Hur löser man varmvattnet till hörnbadkaret på ett bättre sätt?

- Hur nyttjar man det befintliga 130 meters hålet på bäst sätt?

- Något speciellt man bör tänka på?

Tacksam för svar!

MVH:D
 
Du köper dig en nu bergvärmepump, utan intern beredare, den köper du en Nibe VPA 300/200 eller liknande, så har du varmvatten så det räcker att bada & durscha samtidigt.

130m borra låter klent, bör kompliteras med jordvärme eller en borra till (hur långt & hur djupt, beror på effekten på pumpen du värljer & ditts hur verkliga energi åtgång)
 
Tack för snabbt svar!

Har oxå varit inne lite på den lösningen du gav. Är det bättre att göra så än att köpa en med inbyggd varmvatten beredare och sedan kompletera med en dubbelmantlad typ den Nibe VPA som du angav? Det borde ju ge mer vatten hur som helst. Frågan är ju bara hur mycket som krävs till ett stort hörnbadkar och eventuell dush efteråt? Någon som vet dettta? Jag har oxå funderat på att helt enkelt köpa en pump med inbyggd beredare och istället mata den befintliga EL-beredaren med 55 gradigt vatten och endast använda elen för att varmhålla. Är det en bra lösning? Det skulle ju bli billigare investeringsmässigt, men ge en högre driftskostnad. Någon som har siffror/en uppskattning på detta?

Angående att kompletera med jordvärme så har jag föreslagit att nyttja en befintlig borrad vattenbrunn som inte används längre, p.g.a komunalt vatten, som energibrunn. Detta var dock inte något av instalatörerna intresserade av "för att den var för grund".

CarlMan: Du skriver att "husets verkliga energi åtgång" Måste tas med i beräkningarna. Skulle det hjälpa med att pumpen klarar att hålla huset varmt ned till en konstant tempratur av cirka - 6-8 grader, sedan börjar tempraturen dala sakta om man inte slår på El-Pannan. Pumpen klarar altså att hålla tempraturen vid korta köldknäppar eller till - 6-8 grader en längre tid.

Huset Ligger i Göteborgsområdet.

Tacksam för svar!

MVH :)
 
att ha 2 olika varmvatten beredare är inte ptimalt, varesi båda värms av värmepumpen eller bara den ena sånt är nödlösnignar folk bygger på i efterhand.
Du ska ha en varmvatten beradare & den sak vara tillräckligt stor för dina behov.
jag har själv en VPA 300/200 & jag kan tappa upp ett stort badkar för 2 vuxna, samtidigt kan vi durcha före & efter & även flera gånger isamband med bastubad.
jag har monterat en strypventl så jag kan styra flödet till min yttermantel på VPA:n, detta för at få tillräckligt lågt flöde, som leder till att jag kan kräma ut 60 gradit vatten ur min värmepump, som enligt spec bara ger 55 grader (& som med inbyggd beredare bara får upp vattnet i dryga 50 grader, då flödet är för högt i förhålande till effekten på min pump)
 
Du förbrukar idag ca25000 kWh, men detta är ju inklusive hushålls el & inklusive det COP den nuvarande värmepumpen ger, så det är svårt at veta hur mycke kWh dit hus skulle dra om det var el upp värmt.

en liten test man kan göra är att värma huset med elpatron & & kolla hur mycke effekt som begövs vid riktigt kallt väder, räcker det att köra på 6kW steget eler måste du gå upp på 9kw eller ännu högre. denna test kan vara till hjälp när man ska välja storlek på värmepumpen
 
att andvända en borrad brunn tror jag inte funkar, dels kan kålet vara för ttrångt för att rymma slangarna, sen så är hålet kanske bara 40-60m medans du kanske behöver yttligare 130m (i runda slängar är det samma sak som 260m ytjordvärme)
 
Hej och tack för dina svar!

Du säger att 2 varmvatten berdare endast är en nödlösning. På vilket sätt menar du? Jag förstår att det är bättre ur platssynpunkt, men i mitt fall är inte platsen något problem. Vad är så dåligt med att använda en befintlig El-beredare till att endast varmhålla vattnet? Jag förstår att det blir något dyrare än att varmhålla med värmepumpen. En Nibe VPA kostar ändå cirka 10 000 kr på rinkabyrör.se det blir mycket el till varmhållningen för dom pengarna. Någon som har en aning om driftskostnaden på en VPA i förhållande med att värma vattnet med värmepumpen och sedan varmhålla med EL-patron i en varmvattenberedare?

Angående att anväda den djupborrade brunnen som energibrunn köper jag resonemanget med att hålet skulle kunna ha en för liten diameter.

MVH
 
Har lite mer info nu...


Var nere och kollade lite i pannrummet igår.

EL-pannan är på 13,5 kW och har en inbyggd beredare på 130 liter. Den är installerad samma år som bergvärmepumpen, 1984. Detta gör mig lite fundersam.... Varför väljdes just denna storleken? Jag förutsätter att den är ett komplement till bergvärmepumpen eftersom dom instalerades samma år. Är det så att husets effektbehov är så stort (13,5+12=25,5 kW) när det är kallt? Det kan förståss vara så att pannan är tänkt att kunna användas till att värma hela huset också. Eller att man tog en stor storlek som garanterat skulle kunna värma huset utan tänka något mer på speciell dimesionering. Jag kan inte riktigt komma på vilket som är det mest logiska.....


Värmepumpen är för övrigt inte kopplad direkt till radiatorerna med El-pannan kopplad till sig. Utan tvärt om. Värmepumpen är alltså dockad till El-Pannan som sedan sköter automatiken. Det finns alltså ingen möjlighet för pumpen att värma utan att gå via El-pannan. Är detta ett optimalt system?

Hittade även lite termometrar som jag skrev upp tempraturen på. Följande tempraturer är under gång av bergvärmepumpen:

Från El-pannan till VP: 48 grader

Från VP till El-panna: 54 grader

Från El-panna ut i radiatorer 47 grader

Var också och kollade på elmätaren. Den visade en förbrukning på cirka 6100 watt detta var NÄR värmepumpen gick. Någon minut senare slog pumpen av. Då sjönk mätaren till cirka 1600 watt. Dessa värden kommer från mitt under dagen med minimal övrig förbrukning. Maximalt 2 glödlampor samt min dator var på, så räkna bort kanske 100 watt. Detta ger följande värden:

Värmepump: 4500watt

El-golvvärme i badrum+tvättstuga(se tidigare inlägg): 1500 watt

Övrig förbrukning: 100 watt

Har även ringt Thermia och fått tag i lite gamla broshyrer för pumpen jag har(Thermia modul 12) Bifogar dom nedan.

Nu finns det lite mer kött på benen att gå på:D
 
Redigerat:
Kan även tillägga att värderna i inlägget ovan är vid cirka -5 eller 6 grader. Om jag förstår det gamla produktbladet för thermian jag har (se bifogad fil ovan) så verkar den ha ett COP på cirka 2, vid 0 grader på köldbäraren in. Jag vet dock inte vilken tempratur köldbäraren har i mitt fall. Hur mäter man detta på bästa sätt? Om man ändå skulle räkna lite så får jag det till följande:

Total förbrukning idag: 25000-27000 Kwh/år

26000(genomsnitt av förbrukning) - 3500(El-Golvvärme) = 22500

22500 - 4500(Hushålls-el) = 18000

18000 = Husets behov för uppvärmning och varmvatten(?)

18000 x 2 (Pumpens COP) = 36000 Kwh/år = Behov för värme och varmvatten.

Enligt dessa beräkningar skulle huset alltså ha ett behov för värme och uppvärmning på 36000 Kwh/år för värme och varmvatten. Detta exklusive El-golvvärmen i Badrum och Tvättstuga.

Låter detta vettigt? Ni får gärna bilda er en egen uppfattning om pumpens COP i den bifogade filen. Om man utgår från dessa siffror viken storlek på pump skulle då vara att rekomendera? Något jag missat?

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

MVH
 
Är det ingen som kan ge mig råd?

Vilken pump ska man välja? På Nibes hemsida står det att deras 8a skulle fungera till mitt befintliga 130m hål. Vad tror ni om det? Skulle det vara en klok lösning?

Tror att det skulle bli väldigt svårt att lägga ner jordvärme då det befintliga hålet finns på en minder gräsyta ca 150 kvm som är omringad av stödmurar huset etc. Det skulle säkert gå att komma runt till andra sidan av huset, men det skulle bli ett himla meck. Är det värt allt extra jobb?
 
den 8kW pumpen ger 7kW, den du har i dag ger 13kW ?
 
Kolla vad huset behöver går göra med elpatron, Det huset behöver vid 0° o vindstilla kan man ta ggr 3 mot kallaste dagen..
 
Carlman:

Jag förstår att pumpen är något underdimensionerrad. Jag kan dock inte komma på något bättre alternativ än att sätta in en pump som fungerar till det befintliga hålet på 130 meter. Jag har en budget på cirka 80 000 för bytet av värmepumpen. Vilka lösningar finns i den prisklassen? (något högre eller lägre kan också vara av intresse)

2an:

Jag skall göra ett försök att endast låta EL-pannan gå och kolla förbrukningen då. Har dock ingen aning hur man skall göra detta men det löser sig nog :D

Jag skulle gärna vilja veta vad ni skulle gjort om ni vore i min situation.

MVH
 
har du bara 80 000:- i inte tänker borra en till brunn, så kan du ju bara sätta i en 7-8kW pump, sen får den gå på massor av elpatron på vintern.

om du kan få tag på mer pengar så blir det billigare att borra en till borra på 130m o sen dit med en 14kW pump eller dyrligt, sen blir det billig uppvärmning.
det blir ju klar biligare på sikt o kanske samma månasdkostnad till en början (högre låne kostnad men lägre driftskostnad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.