Hej! Har några gamla termostater som är sönder som skulle behöva bytas ut. Var hos den lokala affären och kollade nya men dem skulle ha över 400 kr ST vilket jag tyckte va helt galet. Bad om namnet för att kunna kolla billigare ställen och fyfan va sur kärringen blev som jobba där.

Tänkte ifall jag ens behöver termostater eller om jag kan komma undan med handvred. Har fjärrvärme och känner att jag vrider väl helst själv till den önskade värmen och sen får det va bra. Vad tror ni om detta ? Samt vilka termostater behöver jag annars?
 
  • Gammal rund vit Danfoss termostat med justerbara numrerade inställningar på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig termostat med synliga skador på en träyta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal termostat och dess löstagbara ring på ett träbord som syns vara i behov av utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är termostathus Danfoss RAVL. Om ventilerna bakom fungerar bra så kan man sätta ersättningstermostater t.ex.: https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra-vl-2950/ Manuella handvred är väl bara aktuellt på enstaka radiatorer där en termostat ändå inte fungerar p.g.a. att den täcks eller liknande.
 
Ja okej som jag läser av er så är det termostater jag ska byta ut till också och hålla mig till. Jag ska mäta och se så det blir korrekt. Är det just det modellnumret i slutet står för ? Storleken ?
 
S
Biltemas termostat fungerar inte på befintlig Danfossventil.
Mät ventilfattningen om den är 34 mm eller 26 mm och välj en Danfosstermostat, så är du säker på att den passar utan adaptrar.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Om du överhuvudtaget behöver termostater beror på vilket värmesystem du har, och i någon mån era vanor och husets utförande.
Om du har en värmepump med inomhusgivare är termoster onödiga, justera kurvan så att huset blir lagom varmt. Har du vedpanna utan styrd shunt finns en poäng med termostater
 
B Browex skrev:
Har fjärrvärme
 
P Plutus skrev:
Om du överhuvudtaget behöver termostater beror på vilket värmesystem du har, och i någon mån era vanor och husets utförande.
Om du har en värmepump med inomhusgivare är termoster onödiga, justera kurvan så att huset blir lagom varmt. Har du vedpanna utan styrd shunt finns en poäng med termostater
Inlägg offtopic.
 
G Granström2 skrev:
Inlägg offtopic.
Varför offtopic? fjärrvärme med inomhusgivare har inte så stort behov av rumstermostater. De är ingen nackdel, men om de kostar 400 kr. st. så är frågan om de är värda priset.
 
Ett system utan termostater är ett icke komplett system.

TS: Jag skulle köpa Danfoss 7-28 RA termostat. De är rubusta.
 
Tack för allas hjälp! Ska ta tag i det och beställa lite termostater! :D(y)
 
När jag bytte, så upptäckte jag att det blev ett mycket bättre styckepris, om man köpte en hel förpackning på 10 st. Jag köpte mina Danfoss på Jula, men det var c:a 10 år sedan. Kan ändå vara värt att kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.