Hej
Tänkte bara kolla med er experter.
Vi håller på och skall bygga ut huset och de proppskåp som sitter idag känns det ganska rörigt att ha.
Funderar på att ersätta samtliga utom det med automatsäkringar mot ett
http://www.elonline.se/hager-formonterad-central-gd313sf/3154-0
Har idag 3fas till spis men tänkte använda de faserna till inbyggnadsspis,inbyggnadsmicro/spisfläkt,samt induktionshäll. sen tänkte jag dra en EKK 5g2.5 från proppskåpet till diskmaskin,kyl och frys.
Det skåp som det sitter JFB samt automatsäkringar tänkte jag endast skulle användas för utebelysning för att slippa att hela huset blir strömlöst vid ev fukt i någon utebelysning.

Låter detta som en bra idé?

OBS! JAG SKALL INTE KOPPLA IN STRÖM SJÄLV; UTAN ENDAST DRA FRAM STRÖMKABEL
Har en elektriker som skall koppla allt.
proppskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför ska du dra en 5g2,5 till diskmaskin,kyl och frys när det räcker med 1,5 mm2 ?
 
Thiasvovve skrev:
Det skåp som det sitter JFB samt automatsäkringar tänkte jag endast skulle användas för utebelysning för att slippa att hela huset blir strömlöst vid ev fukt i någon utebelysning.

Låter detta som en bra idé?
Nej, JFB är väldigt bra att ha inne, du kan tex sätta uttag i badrum med en sådan. Ökar säkerheten rätt kraftigt. Så det skall du ha.

Att dra kabeln är behörighetskrävande, det med.

Jag hade tagit ditt en elektriker och gjort hela bytet. Verkar meckigt. Om du bor där under tiden, kanske ud inte vill ha strömmen avstängd särskilt långe?
 
Som sagt om du byter central så är det inget alternativ att skippa jordfelsbrytare. Men hur är möjligheterna att dra fram nya matningar till köket?

Att använda en uppdelad trefasgrupp till DM kyl o frys osv. är en nödlösning för situationer där det inte går att dra fram separat matning.

Och som sagt, diskutera i förväg med elektrikern som du tänker anlita. Det du tänker göra själv är behörighetskrävande, många elektriker kommer att vägra befatta sig med det du dragit fram själv.
 
Den tänkta centralen du länkade till har 39 positioner, men det föjjer bara med 9 säkringar, så du måste komplettera.

Men idag har du 31 skruvsäkringar, och några fler säkringar kommer du att behöva. Det kommer att gå åt 6 -7 positioner för jordfelsbrytare och huvudströmbrytare (måste finnas en per central). Så den centralen känns lite liten för ditt behov.
 
Självklart skall jag använda den JFB som ingår i Hager skåpet för "inomhuselen"
Tänkte bara använda det "modernare" med JFB för utebelyning/uttag

Tänkte endast göra hål i grunden och mata igenom kabeln.
Det kan de väl inte ha något emot?
 
Tja, de kanske vill göra jobbet själva så att det inte är några överraskningar? Men kolla med elektrikern först.
 
hempularen skrev:
Den tänkta centralen du länkade till har 39 positioner, men det föjjer bara med 9 säkringar, så du måste komplettera.

Men idag har du 31 skruvsäkringar, och några fler säkringar kommer du att behöva. Det kommer att gå åt 6 -7 positioner för jordfelsbrytare och huvudströmbrytare (måste finnas en per central). Så den centralen känns lite liten för ditt behov.
Jag får det till 27st.:x
Det är nog typ 8st som är tomma.
Den passar så bra med 50cm höjd, därav valet.
Kanske finns andra fabrikat som är lika bra som bygger på bredden?
 
Thiasvovve skrev:
Jag får det till 27st.:x
Det är nog typ 8st som är tomma.
Den passar så bra med 50cm höjd, därav valet.
Fick en hel rulle från chefen som blev över efter installation på jobbet.

Kanske finns andra fabrikat som är lika bra som bygger på bredden?
Fick en hel rulle från chefen som blev över efter installation på jobbet.
 
tommib
Eldon tillverkar kapslingar som är bredare än de flesta andra fabrikaten. Om du har 50 cm höjd skulle jag kika på t.ex. Eldon DB(Q) 378. Den ger totalt 78 modulplatser och kommer sannolikt täcka alla ev framtida behov. En nackdel med Eldons centraler är dock att de är ganska "grunda" vilket gör att utrymmet för FK mellan vägg och skenor blir begränsat.

Länk: http://elbutik.se/product.html?product_id=224869&category_id=1862

Säkraste tipset är dock att diskutera med elektrikern som ska göra jobbet, de kanske har specifika önskemål.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Thiasvovve skrev:
Funderar på att ersätta samtliga utom det med automatsäkringar
Jag skulle även ha ersatt den lilla normcentralen så att det endast blir en ny stor central.

hempularen skrev:
Så den centralen känns lite liten för ditt behov.
Även om jag inte räknat så håller jag med. Ska du ändå byta så ta till så att du har gott om plats för utökningar. Annars sitter du där om några år och får komplettera med en ny liten "extracentral", några år till ännu en... Snart är det lika rörigt igen. :(
 
Tack så mycket för svaren.
Skall bjuda hem elektrikern på kaffe och disskutera 👍👍
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Med tanke på hur lite prisskillnad det är på centraler och det faktum att din central verkar sitta lite undanskymd skulle jag klämma in den största centralen som får plats. Det är max någon tusenlapp skillnad i pris och då får du gott om plats för framtiden. Annars är du snart där Alfredo beskriver...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.