Hej! Överkomplicerar mina tankar säkerligen men behöver köpa ett nytt kortare element till köket och när jag tittar på nya element så verkar rör kopplingarna vara helt annorlunda från hur de ser ut idag.

Såhär ser mina rör ut i dagsläget
Ett gammalt vitmålat radiatorselement med ovanliga rörkopplingar som visas som en del av en diskussion om utbyte och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sådär ser alla kopplingar ut som jag hittat.
Funkar det att koppla in de gamla rören direkt i ett nytt element så länge rör öppningarna är på samma höjd eller måste jag kapa mitt högra rör till samma höjd av vänstra röret och göra nya gängor ?
Väggmonterat vattenburet element Nordic Radiator Compact All In, dimensioner 500x62x300 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kanske jag rör till det men det går inte att korta elementet då?
Sektionsradiator...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu kanske jag rör till det men det går inte att korta elementet då?
Sektionsradiator...
Du tänkte att man kapar å svetsar igen ändarna ?
 
Ja det är så man anpassar sektionsradiatorer till passande längd
 
Ungefär så, man flyttar ändar med gängor och pluggar och luftnipplar osv. Jag har sett det göras med gassvets.
 
Men du kan så klart också köpa en ny radiator och koppla exakt som den gamla, med rören rätt in i den nya radiatorn. Ett nytt radiatorkoppel (rören på högra sidan på bilden på den nya) behöver du inte köpa.
Se bara till att köpa en som passar exakt med den gamla.
Och framförallt en med lika hög effekt som den gamla sektionsradiatorn, eller så köper du en ny sektionsradiator av lämplig längd.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer/vattenburna-radiatorer/lenhovda-rex/
 
GoC GoC skrev:
Men du kan så klart också köpa en ny radiator och koppla exakt som den gamla, med rören rätt in i den nya radiatorn. Ett nytt radiatorkoppel (rören på högra sidan på bilden på den nya) behöver du inte köpa.
Se bara till att köpa en som passar exakt med den gamla.
Och framförallt en med lika hög effekt som den gamla sektionsradiatorn, eller så köper du en ny sektionsradiator av lämplig längd.
[länk]
Om man köper ett nytt element liknande av den nya på bilden kan man då på något sätt få luftningsnippeln på samma sida som termostaten? Kommer va lite bökigt att komma åt vänstra sidan av elementet
 
B bighenk skrev:
Om man köper ett nytt element liknande av den nya på bilden kan man då på något sätt få luftningsnippeln på samma sida som termostaten? Kommer va lite bökigt att komma åt vänstra sidan av elementet
Nej det tror jag inte. Elementet skall luta lite upp mot luftventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.