Hej,
Jag behöver byta ut ett galvat rör som sitter i vattenmätaren.
Jag har grävt lite runt röret och hittade en inkommande plastslang som mäter 32mm och som har en monterad vinkel under mark där en galvad muff är gängad på och sedan är det galvade röret upp från vinkel.
Vinkel har alltså plastanslutning i ena änden och utanpåliggande gänga i andra.

Nu är frågan vad som är bäst, ska jag försöka gänga av muffen och skriva dit en annan övergång till koppar eller kan jag byta hela vinkeln till en ny?
I så fall är det PRK-koppling som ska användas och vilken koppling är lämplig att ha under mark?
Eller ska jag gå upp med slang ovanför cementgolvet och vinkla av till koppar ovan jord?

Mycket tacksam för tips!
PS, har 22mm kopparrör efter vatenmätare, är det lämpligt att ha samma rör inkommande eller bör det vara större för tryckets skull?
 
Redigerat:
Krilleman
Vad är det för befintlig övergång mellan galv/plast i ditt golv idag?
 
Det är en vinkel av mässing.
Tror det är utvändig R25 gänga som det sitter en galvad muff i.
Funderar oxå på om vattenmätare har standard infästning av rör eller om de kan se olika ut?
 
Hej igen,
Ser att det finns äldre och nyare standards på skang.
Min jag grävt fram mäter 32mm yttermått och jag antar att det är 'ny' standard, tror man grävde ner den på 60-talet..
Finns det något sätt att säkerställa om det är ny eller gammal standard?
 
Krilleman
32mm PEM är det man använder än idag.

Men "förr" förekom även andra varianter. Om slangen är från -60 så misstänker jag att den inte har blå stripe utan är helt svart?!

Kommer man åt att dra dit en ny koppling på befintlig 32mm slang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.