Vi tog in offerter på dränering och i offerten vi valde finns en punkt om att om vi vill byta ut fyllnadsmassorna kostar det extra. Jag pratade med representanten och fick höra att det i vårt område oftast inte behövs. Men nu när de börjar gräva säger de att det är "90% lera", d.v.s. fyllnadsmassorna bör bytas ut. Så jag behöver lite råd om jag ska göra det eller inte.

De ska sätta upp Jackodränskivor på väggen och en markduk utanpå.

Vi har inte haft fuktproblem i källaren och jag upplever det inte som att det finns särskilt mycket vatten i marken.

Hur dumt är det på en skala att fylla med lera? Att byta ut alla fyllnadsmassor skulle öka kostnaden för dräneringen med 50%.
 
Tre frågor:
Litar du på din entreprenör?
Lämnar de någon garanti på arbetet?
Påverkas garantin i så fall av om du väljer att behålla massorna eller ej?

Hittar ingen instruktion för Jackodrän, men isodrän som jag själv använde i höstas rekommenderar återfyllning med "Finjordrika massor såsom jord, lera, morän och sand. Säkerställ att det inte finns större stenar än ca: 100 mm. Undvik singel och makadam."

Leran i sig ska ju inte påverka dräneringens funktion, men om du har väldigt kompakt lera kan jag tänka mig att det kommer vara väldigt svårt att återfyllla med de massorna med mindre än att man slår sönder alla lerkockor i småbitar och det lär vara betydligt dyrare än nya massor.

Om du vill hålla priset nere, annonsera på de lokala köp&sälj grupperna i facebook om det är nån som vill ha fyllnadsmassorna, så slipper du betala för bortforsling och deponi. Det är en stor del av kostnaden.
 
Tanken med att ha markduk är ju att lera och annat bös inte ska krypa in i dräneringsrör och -skivor och klägga igen dem, utan snällt hålla sig på utsidan. Så det ska allt vara en bra finkornig lera som tar sig igenom den.
 
Med risk för dumförklaring här, men varför dränerar du om om du inte har några fuktproblem?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tre frågor:
Litar du på din entreprenör?
Lämnar de någon garanti på arbetet?
Påverkas garantin i så fall av om du väljer att behålla massorna eller ej?
Bra frågor. Ska kolla med dem om garantin.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hittar ingen instruktion för Jackodrän, men isodrän som jag själv använde i höstas rekommenderar återfyllning med "Finjordrika massor såsom jord, lera, morän och sand. Säkerställ att det inte finns större stenar än ca: 100 mm. Undvik singel och makadam."
Ja jag såg Isodräns skiss där det är jord direkt mot duken. Tittar man på Jackon Thermodräns video så verkar de fylla upp med nåt slags grus. Jag vet inte om skivorna har olika egenskaper som gör att de har olika krav på återfyllnadsmassorna.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Leran i sig ska ju inte påverka dräneringens funktion, men om du har väldigt kompakt lera kan jag tänka mig att det kommer vara väldigt svårt att återfyllla med de massorna med mindre än att man slår sönder alla lerkockor i småbitar och det lär vara betydligt dyrare än nya massor.
Så kompakt verkar det inte vara. Jorden de grävt upp hittills ligger i fina högar.
 
W witten skrev:
Med risk för dumförklaring här, men varför dränerar du om om du inte har några fuktproblem?
Det är inte alls en dum fråga. Jag har frågat mig själv detsamma flera gånger. Anledningarna är.

1. Ingen dränering har gjorts sedan huset byggdes 1968, så den tekniska livslängden är utgången för länge sedan.
2. Vi vill ha det gjort, så att vi kan fixa andra saker runt huset (altan, uterum et.c.) utan att behöva tänka på en framtida dränering.
3. Jag inbillar mig att det kommer bli varmare (och eventuellt ännu lite torrare) i källaren.

Men det är kanske pengar kastade i sjön.
 
Ärligt talat tror jag det är pengar i sjön på din beskrivning. Den tekniska livslängden bör vara samma som för grundläggningar, 100 år. (Jämför med underhållsplaner för kommersiella fastigheter, där skrivs det inte in någon omdränering efter 51 år).

Sen kan en massa hända på grund av dåligt utförande mm eller att standarden var lägre förr, men det märks då genom fuktproblem i källaren. Du verkar tvärtom ha ganska väldränerade förhållanden runt huset.
 
En faktor glömde jag bort och det är att du kanske lägger på isolering vilket inte finns i dag? Då kommer du i alla fall att få lägre energiförbrukning. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.