Hallå,

Flyttade in för fem år sedan och redan då hade skåpet en liten fuktskada, som nu blivit väldigt stor, särskilt på insidan. Är ett mycket litet badrum med dusch alldeles intill och skåpet måste kunna hantera att bli blött. Vore också skönt att bara kunna skölja rent badrummet med duschvattnet.

Tar gärna emot tips på skåp som inte kostar skjortan men som inte är gjorda i trä. Det optimala vore om själv handfatet kunde bli kvar.
 
  • Badrumshandfat med kran, kakelvägg, blått golv, synliga rör och rost vid avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
BirgitS
Det finns kommoder i plåt, men jag vet inte hur mycket vatten de tål. Exempel: https://www.svedbergs.se/serier/mobelserier/intro/ läs skötselanvisningarna för mer info om vattentålighet

Stor sannolikhet att handfatet behöver bytas ut. Det i sin tur väcker frågan om det går att sätta upp en ny kommod med handfat på väggen, dvs. finns det stabilt underlag bakom kaklet på rätt ställe.

Skyddar du inte rummet från vatten med ett duschdraperi?

Hur gammalt är badrummet?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns kommoder i plåt, men jag vet inte hur mycket vatten de tål. Exempel: [länk] läs skötselanvisningarna för mer info om vattentålighet

Stor sannolikhet att handfatet behöver bytas ut. Det i sin tur väcker frågan om det går att sätta upp en ny kommod med handfat på väggen, dvs. finns det stabilt underlag bakom kaklet på rätt ställe.

Skyddar du inte rummet från vatten med ett duschdraperi?

Hur gammalt är badrummet?
Tack för tips! Håller på att kolla in den.
Har ingen aning om det finns tillräckligt stabilt underlag bakom kaklet. Men kommoden står på ben, så det kanske inte krävs så mycket kraft.
Vet icke hur gammalt badrummet är, men jag tippar att det har ett antal år på nacken.
Finns ettt duschdraperi, men i praktiken skyddar det inte väl när duschen är precis brevid. Allting behöver tåla vatten.
 
BirgitS
Hur sitter handfatet fast då, kolla hur det ser ut inuti mot väggen?
Ett handfat med eller utan kommod ska tåla mycket stora krafter, typ att någon sätter sig på det eller faller mot det, och det får inte börja lossna från väggen för då kan vattenrören spricka så att det sprutar vatten. Numera brukar kommoder inte ha några ben.

Kanske några bilder på hela badrummet kan ge någon ledtråd om åldern.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Här är lite foton. Svårt att hitta bra vinkel. Och så hur badrumskåpet är fäst begriper jag inte riktigt, verkar bara som att det är fastlimmat utöver benen, särskilt snyggt ser det inte ut. Djupet på handfatet är 27cm, och då har man ändå gjort någon hemmagjord lösning för att ta hänsyn till vattenledningarna.

Edit: Fick inte med duschdraperiet, men det bildar fyra "väggar" tillsammans med vägghörnan.
 
  • Toalett intill handfat med vit design, blått golv, kaklade väggar och stegpall för barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med dusch, handfat, spegelskåp, toalett och turkosblått golvmönster. Något slitet, behöver städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av badrum, duschhuvud, blå mosaikgolv, vit kakelvägg, toalett i högerkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum, duschhörna, handfat, toalett, vit kakel, blått golv, spegel, hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit handfatsskåp i ett badrum, med handtag och kakelat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äldre badrumshörn med vit kakelvägg, förfallen eluttag, skruv, och en del av en armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takyta, rör, fläckig vägg, några flaskor, undanskymt utrymme, otydligt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablage, fläns och kontrollenhet undertill av vitmålad yta med kakel. Installation syns ej fullständigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det var verkligen ett mycket litet duschrum. Det känns som att badrummet närmar sig eller har uppnått sin tekniska livslängd.

Den tvärgående regeln längs väggen (bredvid vinkeljärnen) är en del av kommoden och den sitter ju fastskruvad i väggen. Du bör nog ha en kommod vars fastsättning är på samma höjd och gärna i samma skruvhål eller nära dem för att öka sannolikheten att du får en stadig fastsättning.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
J
Deyt allra billigaste är ju att skruva loss den vänstra träskivan och såga till en ny. Går ju såga till en plastskiva i samma dimension med. Krävs ju bara borrmaskin och en bra såg. Eller åka och be plåtslagaren att bocka till en aluminiumplåt med rätt mått och limma utanpå. Kostar en hundring eller två till kaffekassan. Då är det bara att skära bort det som utvidgat sig. Det håller åtminstone till man renoverar hela badrummet.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
@veronica om du tycker att jag skriver saker som du inte håller med om så hjälper det ju TS mer om du skriver vad du tycker än att bara förvånas och bli arg på vad jag skriver.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
@veronica om du tycker att jag skriver saker som du inte håller med om så hjälper det ju TS mer om du skriver vad du tycker än att bara förvånas och bli arg på vad jag skriver.
Jag har noterat att Veronica väldigt ofta ger arg-symboler andra trådar. Jag tror, men vet inte, att det kan vara olika tolkning av symbolen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tycker att ådals förslag är bra. Finns avloppsrör och vattenlås som tål att tittas på ( förnicklade?). För att skappa förvaringsutrymme någonannanstans kan man kanske hänga en generös väggskåp ovan toan?

Finns också hantfat med pelare i keramik som döljer osnygga vattenlås och rördragningar och som tål vatten - en snygg men dyrare lösning.
 
  • Gilla
MM13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.