Hej!

Har bilat upp lite i källargolvet, tanken är att få in en toalett. Har frilagt den här 110/75-förgreningen och tänker den ska ersättas av en 110/110. Vill helst inte gräva mer. Har försökt rucka lite på kopplingen men det sitter hårt. Även om jag får loss förgreningen och böjen så kan jag inte riktigt förstå hur jag ska kunna få tillbaks dem igen när det är mitt i ledningen så här.

Se bilder. Alla tips och idéer mottages tacksamt.

Avbilat källargolv med framgrävd röranslutning bestående av gråa och röda PVC-rör samt böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbildning av en 110/75 rörförgrening i ett utgrävt källargolv för planerad installation av toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör med en 110/75-förgrening som är frilagd i ett källargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
/koppla
 
Ja det blir nog svårt........dessutom får du tänka på att rören du ser till vänster är ganska bräckliga och kan spricka vid minsta lilla. De är tyvärr troligen de som brukar kallas för äggskalsrör. Plasten bryts ner och tål ingenting.......
Fast vart mynnar allting då? Vad är det för rör man skymtar går neråt då?
 
Det oranga röret i marken är väl "huvudstammen", den fortsätter ut under källarytterväggen och sen vet jag inte :) Från vänster i bild kommer avlopp från entréplan.

Det är kedjehus, kommunalt avlopp alltså.

Edit: Äggskal är det nog inte, jag har tagit loss en annan förgrening av samma typ och den tål att bankas på med spade.
 
Redigerat:
Om du lättar på proppen där, skvalar det hela tiden då i det nedre röret. ser ut att vara ett110-rör, riktningen på fallet verkar vara in och uppåt på fotot. rinner det inte i röret där och det går att frilägga det en bit kanske bättre då att koppla på det nedre. Sen kan dom vita där vara limmade och då får du inte isär dom.
 
Markröret har sin början i andra änden av rummet och på det kommer avlopp från gästtoalett på entréplan. Så det är ingen aktivitet i röret om jag inte spolar där uppe, om det är det du menar. Är det alltså lättare att skarva in sig på markröret?
 
Då är nästa fråga hur kommer den nya toan att stå, till höger på fotona, injackning av ett språng ska försökas inpassas så att det kommer upp direkt mot toastolen och kapen blir då i avpassning till det. Mät och se hur det ska bli och kom tillbaka
 
Är det flöde i markröret "uppåt" sett från bilden bara så måste det ju vara enklare att lägga in toan där som sagt. Det som gör mig nyfiken är väl mest varför de lagt det proppade y röret där? Låg det i gruset nergrävt eller ingjutet eller vad? Förberett för nåt kanske men varför då nergrävt igengjutet?
 
Ursäkta, inte meningen att ni ska behöva leka gissningslekar. :)

Jag började med att bila bort den befintliga golvbrunnen. Tanken var från början att flytta dusch till andra sidan rummet, och då även sätta in WC och vask på den sidan. Här är bilning av gammal golvbrunn påbörjad:

Bild på ett källargolv där bilning av gammal golvbrunn och rör är påbörjad, med synliga skador på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger om golvbrunnen finns alltså även avlopp för vask. Som synes av de massakrerade rören är mina bilningsskills begränsade.

Bilning av betonggolv med synliga avloppsrör för golvbrunn och vask i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ingen aning om att rören var dragna på det här viset, men när detta uppenbarade sig och jag insåg att bila källargolv inte alls var den favoritsysselsättning jag hade föreställt mig att det skulle vara, så tänkte jag om, och nu tänker jag istället behålla dusch på samma plats, och sätta in WC bredvid istället för tvättställs avloppet.

Bilning av en gammal golvbrunn med synliga avloppsrör i betonggolv, inkluderar en 110/75-förgrening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så när jag fick fram denna 110/75-förgrening, tänkte jag att här är ju perfekt att bara byta denna till 110/110 så är det ju nästan klart sen. :)
 
ok, ok. Det enklaste är nog att lägga ett nytt y rör nere på stammen. Då kan du ta ett grenrör utan muff och sen skarva med skjutmuff som du kan skjuta på röret.
 
Gör en enkel skiss på hur du tänkt dig för att komma till skott, och som Stefan1972 skriver, det var så jag med tänk mig med frågorna.
 
Eftersom röret i botten är fast i sitt läge är det inte enkelt att flytta för att få dit T-stycke , utan det blir
2 st skjutmuffar som måste användas, en enkel skiss som säger lite hur du ska göra för att få dit ett T-stycke när alla ändar är fasta. Ett tips är att innan du sågar av röret så kila upp med något under så röret är stumt neråt, detta för att inte rören ska åka ner, det blir svårt att styra ihop det annars. Hänger du med annars fråga.
 
  • Skiss som visar hur man installerar ett T-stycke i ett fast rörsystem med användning av skjutmuffar och kapsågade rörändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Förstår jag rätt att det då kommer bli en glipa mellan rören i skarven, som täcks av skjutmuffen? Och att det är OK? Hur stor får den glipan vara?

Schematisk illustration av två rör som ansluter med en skjutmuff och en markerad glipa mellan rören.
 
Precis det är en sådan skjutmuff , att det blir en glipa går inte att komma ifrån, så tätt som möjligt, men det kan vara upp till 1 cm . insida/utsida rörända filas/skrapas ner så det blir en lagom fas och ska vara gradfri , då fastnar inget i rör och det går lättare att knacka på muffen. Ta lite fett vattenblandning med diskmedel och smörj på rören.
 
Nästan hemma. Men jag får inte på skjutmuffarna. Har använt massa Glidex och drar allt vad jag kan, men det går inte. Finns det nåt knep, eller måste det helt enkelt till någon som är starkare än mig?

Orange avloppsrör i grusig grävning med skjutmuff som inte passar på, markerade med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.