Hej,
Jag har nyligen köpt en insatslägenhet och ärvt ett inbyggt kyl/frys-kombiskåp i köket.

Jag har inget inköpskvitto så jag vet inte hur gammalt det är, men det ett Husqvarna-Electrolux kyl/frys äldre modell som inte finns att köpa längre exakt samma modell (se bilden på etikett för modellen).

Kyl/frys dimensioner är: Höjd: 1800 mm, Bredd: 595 mm, Djup: 623 mm.
Kyl/frys är integrerat i ett Marbodal köksskåp, se bifogad bild.

Kylen har börjat fungera dåligt och jag kommer nog behöva ersätta det med ett nytt. Problemet ligger i att kylen har minusgrader och flytande varor fryser i den, och jag har förstått att det är bättre att köpa nytt än att betala en kostsam reparation.

Men jag har noll erfarenhet med sådant så jag undrar hur jag kan gå till väga för att byta ut det.

Det finns liknande kyl/frys att köpa, med exakt samma bredd (595 cm) hos t.ex. Electrolux eller Elgiganten, men jag undrar om jag kan också beställa tilläggstjänster som avinstallation och bortforsling av den gamla, samt installation av den nya.
Jag har inte möjlighet att göra något av detta själv, kan inte ens dra ut det från skåpet.

Gör de det för inbyggda kyl/frys-skåp som min är?

Någon med erfarenhet av byte av inbyggt kyl/frys, som har beställt både varan och hela jobbet?

Tacksam för alla tips och råd.
 
  • Inbyggd Husqvarna-Electrolux kyl/frys-kombination i ett Marbodal köksskåp, omgiven av vita skåp och lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på äldre Husqvarna-Electrolux kyl/frys QT4209RW som visar modell, produktnummer, serienummer, kapaciteter, klimatklass, kylmedel, och andra specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är knappt inbyggt, å absolut inte integrerat.
Det där är vanligt "fristående" kyl/frys.

Vilken vitvarusäljare som helst som har "hemkörning och installation" byter det.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det du har är ett helt vanligt kyl/frys som bara råkar stå i ett skåp.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack Dilato och Demmpa.
Jag trodde att detta heter "inbyggd" för att det sitter ganska tajt i köksskåpet.
Vet inte riktigt skillnaden, trodde att det är "fristående" bara om det inte står i ett skåp.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är knappt inbyggt, å absolut inte integrerat.
Det där är vanligt "fristående" kyl/frys.

Vilken vitvarusäljare som helst som har "hemkörning och installation" byter det.
Tack för svaret.

Elgiganten t.ex. har tilläggstjänster som inbärning, retur av den gamla varan och installation av den nya.
Betyder det att de gör hela jobbet om jag beställer dessa tjänster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.