Har en enplansvilla med putsad enstegstätad fasad. Huset har idag inga problem med fukt eller mögel enligt besiktning av Anticimex.
Jag planerar trots det att byta ut den till stående träpanel. Väggytan är ca 120 m2 och inga direkt konstiga vinklar eller vrår.
Någon som har eventuella kommentarer eller erfarenhet, kostnader etc?
 
350 visningar och ingen som kan komma med någon kommentar eller erfarenhet??
 
Är det tunnputs på cellplast? Hur är ytterväggen konstruerad?
 
Tunnputs - Cellplast - Behandlad träfiberskiva - Isolering - Plast - Fiberskiva
 
Ja, då är det väl bara att smälla upp gles och panel om det är det du vill ha?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du tänkt riva cellpasten? Hur tjock är den?
 
Kommentar:
Om jag utgår från att det är som du säger - huset har inga fukt eller mögelproblem idag är det väl bara att köra på.

Problemet med enstegstätade fasader är ju till att de är känsliga för skador i ytan, eftersom det då kan ledas in vatten i känsligare delar av konstruktionen. Med en ny träfasad och diverse plåtbeslagning utanpå bef. puts får du ju ett yttre skalskydd mot regn och rusk, och du har i princip tagit bort risken.
Vet du bara var stommen är, och hittar lämpliga fästdon som räcker in till den så bör du kunna spika spikreglar för den nya fasaden och samtidigt få en luftspalt, så är det klart. Du tillför ingen ny isolering och punkterar inte ångspärren, så du har egentligen inte påverkat konstruktionen. Möjligen skulle jag lägga någon form av tätning bakom spikreglarna, för att få ett skydd mot ev. vatten som av någon anledning kommer in bakom träfasaden. Under riktigt olyckliga omständigheter kan du ju i ett sådant läge. Lösningen känns dock lite budget, och kan komma att ifrågasättas vid framtida försäljning av huset. Tvivlar på att du får någon utomstående besiktningsman att signera det som fackmannamässigt utfört, och det kommer att stå som en notering. ( Fast det kanske är bättre än att sälja ett hus med en känd riskkonstruktion :) )

Är du inte helt säker på om det finns fuktproblem, borde du kanske göra det lite grundligare. Riva fasadputsen och cellplasten, och ersätta den med en traditionellt uppbyggd utsida för träfasad, tex en västkustskiva, eller först ett lager isolering i reglar och sedan västkustskiva, beroende på hur tjock cellplast du behöver ersätta.
 
Finns flera trådar härinne om samma problem. Jag har en granne som bytte ut hela fasaden trots att inga problem fanns. Man får räkna med att huset, om inte osäjbart, blir svårsålt med enstegstätad fasad. Fasadbytet lär heller inte bli billigare i ett senare skede.
 
Plasten sitter längst in. Då kan du ta bort cellplasten utan att riskera att daggpunkten hamnar innanför plasten. Hur tjock är isoleringen respektive cellplasten?
 
Isolering = 200 mm Cellplast = 50 mm
Cellplasten skall bort, ersättas med ny 50 mm isolering luftspalt och panel, inte aktuellt att sätta panel direkt utanpå putsen
 
Låter som att det kommer bygga några cm mer. En effekt av det är att fönstret hamnar längre in från fasadlivet. Skyddar fönstret mer, men påverkar utseende och ibland även ljusinsläpp. Man får också ha koll så att anslutningar mot taket blir ok. Så länge man har ett hyffsat utsprång är det nog inget problem.
 
Tackar för svar, jag känner till det mesta som skrivits men har någon en aning om vad det kan kosta? Grov uppskattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.