Hej

Har lyckats få lite svart färg på en våd av den fina ljusblå tapeten. Har prövat med vatten och såpa och det går inte bort. Finns det något bra sätt att byta ut våden eller är det bättre att bara tapetsera över? Det sitter ganska långt ner, hur ser det ut om man bara tapetserar om/över ca en meter upp?
 
Du får dra ner våden och sätta upp en ny våd om du har någon kvar från när ni tapetserade. Om ni inte vill dra ner hal våden kan ni skära i mitten av våden och enbart byta ut halva våden. Allt ser ju bättre ut än vad det gör nu så det är bara att sätta fart....
 
Tänkte på det med att dra ner våden, är det inte risk att man inte får ner hela och att det istället sitter kvar fläckvis och då blir ojämnt istället?
 
Jo, men du får ju ha lite fingertoppskänsla och bara ta ner den våden som blivit fel... Något annat ska du inte ta ner. Har själv tagit ner tapet runt ett inbyggt väggskåp. Då enbart 10 cm runt hela och det gick fint. Sedan satte jag upp samma tapet som övriga rummet. Blev ett klockrent slutresultat.
 
Ja men alltså tapeten sitter ju där sedan ett par månader så det handlar ju inte om några timmar här. Som alla vet så sitter ju vissa tapeter fast rejält på väggen, då är det ju inte direkt "bara att ta ner den"
Tror du att det går att istället smälla upp en ovanpå den gamla eller blir det en väldigt skarp skarv där?
 
Min tapet hade suttit i 8 månader och jag skar och pillade loss försiktigt så jag inte skadade något annat. I och för sig hade jag rivit ner allt innan så tapeten satt ju endast på grundat spackel. Jag vet ju inte hur duktig du var med underarbetet, men om du inte rivit ner allt sedan innan så blir det lite krångligare.

Klart du kan sätta tapeten ovanför den andra, men självklart komer du då få en skarp skarv.
 
Det går att göra ett ilägg, Nu minns jag inte 100 hur man gjorde men är man nog så syns det inte alls mycket. Minns att man rev på något vis hmmm........
 
Jens_H: Tapeten sitter förvisso direkt på målad betongvägg så då kanske det går att få ner hela.

v-g: Nu minns jag också att jag läst nånstans att om man river kanterna så blir dom så tunna att det inte syns så mycket att man satt över.

Kanske trots allt är så att det bästa är att byta ut hela, får fundera lite mer.
 
Mikael_L
v-g skrev:
Det går att göra ett ilägg, Nu minns jag inte 100 hur man gjorde men är man nog så syns det inte alls mycket. Minns att man rev på något vis hmmm........
Har aldrig provat det, men har för mig att det är särskilt lämpligt för mindre ytor.
Då tar man en tapetbit och river på så sätt att den biten som ska användas dras mot framsidan och det som ska kasseras mot baksidan, och så går man runt hela varvet.
Voila, så har man en reparationsbit med tunna kanter.

Men har du en del tapet över, så du har råd att misslyckas, så är det väl bara att prova om det fungerar för en hel våd. Ja om nu inte skadan är liten då ...
 
Färgen är väl utspridd över ca 0,5x0,25m nu när jag har mätt och sitter längst ner vid ett dörrfoder.

Ur testsynpunkt så kom jag på att det nog är bäst att börja med att testa rivmetoden och sen om det blir fult byta ut hela våden. Då har man ju fortfarande båda valmöjligheterna. (Förutsatt att jag har tillräckligt med tapet men det tror jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.