Noterade en liten fuktfläck i innertaket som kunde härledas till en sprucken eternitplatta på takkupan
Nya plattor finns i förrådet såg jag. Alternativt så verkar det finnas på byggmarknaden i icke asbestmaterial.
Om man bortser från alla frågor om skyddsutrustning så funderar jag på hur man kan byta en platta mitt på ett tak utan att behöva riva allt ovanför. Är detta möjligt ?
Vet inte riktigt hur plattorna sitter fast men de är kanske spikade ?
Någon som gjort detta utan att riva loss ända från taknocken eller i detta fall från övergången mellan kupa och tak. Behövs något specialverktyg eller är det bara att ta fram hammaren
Kan det vara ett bättre alternativ att bara kleta på en tätmassa ovanpå sprickan i plattan ?
 
Oavsett infästningsmetod så ska inte en sprucken platta/panna resultera i ett läckage. Det ska vara ett tätt skikt under yttertaket. Jag skulle se fuktfläcken på innertaket som ett tydlig indikation på att det är dags för att göra en betydligt större översyn av taket än att bara byte en enskild platta/panna.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Helt klart är att ett större jobb behövs på sikt, jobbar bara på finansieringen av det så det lär inte hända under 2020/21. Men som skadebegränsning bör något göras, typ byta platta.
Sen vete katten om det finns något tätskikt under dessa plattor. Men kanske bara jag som spanat dåligt. Har det funnits så har det helt klart passerat bäst före.
 
En eternittakpanna är oftast skruvad.
Och inte alltid tätskikt under, utan bara läkt och sen stora eternitskivor på takstolarna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
En eternittakpanna är oftast skruvad.
Och inte alltid tätskikt under, utan bara läkt och sen stora eternitskivor på takstolarna.
Så är korrugerad eternit monterad. De små kvadratiska är oftast monterade med en speciell sorts kopparspik. Under eterniten ska det ligga takpapp.
 
Immobil Immobil skrev:
Så är korrugerad eternit monterad. De små kvadratiska är oftast monterade med en speciell sorts kopparspik. Under eterniten ska det ligga takpapp.
Stämmer, men vet vi vilken variant TS har?
Men det ligger inte alltid takpapp under korrugerad eternit.
 
Immobil Immobil skrev:
Så är korrugerad eternit monterad. De små kvadratiska är oftast monterade med en speciell sorts kopparspik. Under eterniten ska det ligga takpapp.
Ok, det låter som att jag måste plocka bort alla plattor ovanför den skadade för att kunna byta ut denna.
Blir nog till att skaffa ett gäng nya då de ser lite ömtåliga ut.
 
S Spongebob68 skrev:
Ok, det låter som att jag måste plocka bort alla plattor ovanför den skadade för att kunna byta ut denna.
Nä, det behöver du inte. Ta bort den som är skadad och fäst den nya med en eller ett par farmarskruvar. Antar att du ha de små kvadratiska plattorna?
 
  • Gilla
Spongebob68
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Nä, det behöver du inte. Ta bort den som är skadad och fäst den nya med en eller ett par farmarskruvar. Antar att du ha de små kvadratiska plattorna?
Yes, har små kvadratiska.
Farmarskruvar låter som en enkel väg framåt. Gäller bara att ta sig upp dit med livet i behåll och utan att ha sönder de andra plattorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.