Hur ser möjligheterna ut att göra detta? Jag är totalt allergisk mot kabin då det dels är groteskt fult och känns väldigt instängt.

Väggarna är tapetserade med våtrumstapet gissar jag på och taket målat med någon våtrumsfärg, golvet är kaklat.

Dock har besiktningsmannen skrivit och sagt såhär: "Badrummet är ej fackmannamässigt utfört, tätskikten är inte godkända och ej godkänt ur försäkringssynpunkt, fuktätning utförd ingen fukt påträffad"

Detta gjordes runt 2007-2008, alltså bygget av badrummet i garagedelen inte besiktningen den gjorde jag vid köpet för en månad sedan. Det är byggt i garagedelen och står på gjuten betongplatta.

Frågan är ju nu om jag kan slänga ut den vidriga kabinen och ersätta med badkar och ett draperi som vilar ner i badkaret på innersidan? Har tidigare haft så i ett hus som jag då hyrde. Eller riskerar man att dra på sig fuktskador direkt då? Är det ett bättre alternativ att köpa glasdörrar istället?

Gör vad som helst för att slippa duscha i en liten ful kabin......

Mvh
 
T
Badkar och draperi låter som en bra ide, kör på det!

Vad menas med att tätskikten inte är godkända, du har ju våtrumstapet/matta.

Kan du inte ta lite bilder och lägga in här i tråden?
 
tank77 skrev:
Badkar och draperi låter som en bra ide, kör på det!

Vad menas med att tätskikten inte är godkända, du har ju våtrumstapet/matta.

Kan du inte ta lite bilder och lägga in här i tråden?
Tack för ditt svar, eftersom det är 2 veckor kvar till jag blir ägare helt och hållet (tillträdet) och badrummet är aningen annorlunda på vissa sätt vill jag inte hänga ut de nuvarande ägare innan affären är helt klar.

Det står inte mer än så i protokollet, dock när jag pratade med besiktningsmannen så var väl anledningen (som jag förstod det) att han va nästan säker på att inte någon "våtrumsmatta" lagts under kaklet samt att fallen till brunnarna inte var korrekt. Så en "billigrenovering" skulle man väl kunna kalla det....

Men känns tråkigt om man ska vara helt begränsad till kamin, visst man skulle ju kanske kunna göra om golvet men på cirka 10 kvadratmeter golv blir det väl en ordentlig slant kan jag tänka mig?

Mvh
 
T
Nästan säker, vad är för jäkla slutsats?

Som sagt du har våtrumstapet/matta och klinker på golvet så då är där ju inga hinder för att sätta in ett badkar. Badkar är även det enda alternativet förutom duschkabin då där tydligen är bakfall på golvet.
 
tank77 skrev:
Nästan säker, vad är för jäkla slutsats?

Som sagt du har våtrumstapet/matta och klinker på golvet så då är där ju inga hinder för att sätta in ett badkar. Badkar är även det enda alternativet förutom duschkabin då där tydligen är bakfall på golvet.
Kanske var mer felformulerat av mig, han va säker men jag vill inte dra på med för stora ord när det inte stod i protokollet och jag är dålig på dessa frågor ;)

Okej men man behöver inte oroa sig nämnvärt för det som kan rinna ner på baksidan av badkaret? Eller ska man täta där på något sätt?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.