Hej o allvetande forum.

Har ett bra gäng takfotsbelysningar av äldre variant där ljuskällan är vanliga 9W G23-minilysrör. Nu har ett drivdon (eller ballast eller vad det heter) gått sönder i en av armaturerna. Den är helt brunbränd på utsidan, är omärkt, och var kopplad i serie med lampan mot matningen, se bild.

Brunbränd och skadad elektronisk ballast kopplad till en G23-sockel på en trädocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har försökt hitta lämpligt drivdon att ersätta med och jag tycker mig förstå att denna kanske bör passa? Ser dock i kopplingsschemat att den inte ska kopplas i serie med lysröret så som det var kopplat ovan, så det kanske ändå inte är rätt ersättningsprodukt?

Eller kan man byta ut mot LED-lysrör, behöver man något drivdon alls då? Tänker på t ex den här, där det som driftdon anges "Mains (AC)", vilket jag tolkar som att den går att driva direkt, utan drivdon?

Tack på förhand!
 
Jag har lite svårt att tolka ditt svar men du menar att den LED jag länkat till måste ha ett drivdon?

Återkommer till första alternativet då, kan drivdonet jag länkat till i mitt första inlägg driva vanliga kompaktlysrör?
 
Eftersom du har fler armaturer så öppna en annan och se värdena på den., men du bygger in en felkälla, så rekommenderar ett lysrör LED 203V och ett problem i framtiden är borta, har du fler armaturer så byt i alla och koppla bort drivdonet, räcker med att koppla tamparna på samma plint på donet. Det blir nog billigare kostnad , ny lampa mot nytt drivdon.
PS dina andra ljuskällor är dom svarta nere vid sockeln så är det dax att byta, kan börja dra mer ström och då rycker nästa drivdon ( heter reaktor ) blir tillbaka på ruta ett
 
Jag tolkar texten "fungera med" som att LED-ersättaren fungerar utan att man behöver koppla bort drosseln. LED-röret i sig behöver inget drivdon, åtminstone inte i form av en drossel eller HF-don.
 
Ok, då är jag med. Klart det är att föredra att byta ut mot LED. Enligt specen hos återförsäljaren för denna ersättningslampan från Philips så krävs inget driftdon (reaktor?) för den. Så då borde det vara ett lätt jobb att koppla förbi reaktorn och ersätta ljuskällan med en sådan rätt av?
 
Ja det borde fungera. En drossel kan näppeligen har någon inverkan eller funktion på ett LED-rör, så den ska man kunna koppla förbi.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det borde fungera. En drossel kan näppeligen har någon inverkan eller funktion på ett LED-rör, så den ska man kunna koppla förbi.
Tack! Det blir till att beställa hem en ljuskälla och testa. Som du säger så bör det ju funka. Återkopplar i tråden med resultat.
 
Kopplade in led-lysröret direkt på fas och nolla utan ballast (men i sockeln såklart) och den lyser precis som det ska. Lite underligt dock att det står på flera ställen på förpackningen att den kräver EM-ballast, vilket ju tydligen inte är sant. Den har lyst nu tre nätter och inget konstigt verkar hänt än.
 
Står det att den "kräver en drossel för att fungera", eller att den "fungerar med en drossel". Den fungerar ju inte med ett HF-don. Så de kanske vill trycka på att det "måste" vara en armatur med drossel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.