Jag har letat runt lite på forumen men inte riktigt fått bilden klar för mig.

Vi är spekulant på ett hus,byggt 1979, ligger i Örnsköldsvik, 173 kvadrat, 1 och 3 kvartsplan, gjuten sula, el-element från -79, öppenspis. Bra isolerat, bra fönster, förbrukning 25000kwh per år. Fristående dubbelgarage, vinterbonat.

Vad är bästa alternativet om jag vill byta direktverkande elen?

Alt. 1
Jag funderar på att dra en vattenburen värme och sätta vedpanna i garaget med acktankar och dra in kulvert och som pricken på i montera solpanel på garagetaket så jag slipper elda på sommaren. Är det bästa alternativet?

Alt. 2
Byta ut alla el-element till nya moderna och sätta in pelletskamin i stället för öppnaspisen. Tjänar jag nåt ekonomiskt på det?

Alt. 3
Samma som alt.2 och dessutom installera en luft-luft värmepump. Smart eller hål i huvudet?

Vad gäller alt.1 så hittar jag olika beräkningsexempel beroende på vilken sida jag tittar.
173 kvadrat välisolerat = 1730 kubik acktank.
14-18 gånger större acktank än vedvolym = 100-125 liter eldstadsvolym.
Har jag räknat rätt eller finns det andra exempel?

Jag tänkte dra all rör själv, enkla väggar, lite klurig planlösning med 4 dörrar nere och 1 uppe men funkar det att dra rören in i ett rum och in i golvvärme och sen fortsätta in i nästa rum till vanlig radiator? Eller ska golvvärme ha egen slinga?

Många frågor men jag har sett att det finns många engagerade forumsmänniskor här så jag hoppas på intressanta svar/alternativ.

/Peter
 
Kan inget om rördragning och golvvärme, men destomer om vedeldning.

Om du vill räkna hem ekonomiskt så är det tvivelaktigt om du tjänar på solpaneler, däremot är det ju bekvämt.

När det gäller storleken på system så skulle jag rekommendera minst 2 kubikmeter med ordentligt med extra isolering. Vi har två st 750 liters tankar till vår 35 kW panna med 140 liters eldstadsvolym. Lite extra tankvolym ger både frihet att kunna elda ett fullt ilägg även om inte tankarna är tomma (vilket inte alltid infaller när man har lust att elda) samt att de naturligtvis räcker längre. På sommaren eldar vi ca var 5-6 dag. Och då är avkylningen av tankarna genom värmeläckage betydande! Vi har 45 mm pur-isolering och det är för lite, i alla fall på sommaren!

Pelletskaminer i all ära, men de är inte gratis i inköp och definitivt inte gratis i drift!
 
Inte heller expert på golvvärme, men oftast (alltid?) så har man för varmt vatten till radiatorer för att kunna köra golvvärme på samma slinga. Vid kombinerade system sätter man en shuntgrupp till golvvärmen (shuntgruppen tar in varmt vatten från radiatorkretsen, har en egen cirk pump som pumpar runt vatten i slingan, men som sagt blandar det till rätt temp). Dessutom har man en fördelare centralt där de olika golvvärmeslingorna går ut ifrån. Där regleras då flödet för de olika slingorna.
 
Jag skulle säga att alternativ 1 på lång sikt är det klart bästa och, sett till installationskostnaden, det dyraste alternativet. Då slipper du dessutom elvärma tappvarmvattnet. Solvärme i kombination med ved är en bra lösning - särskilt om man som jag eldar mot ack i kökspanna (tenderar att bli bastu i köket om man eldar sommartid...). Förutsättningen är naturligtivis att du har tillgång till rimligt billig ved och utrymme/tid/ork för vedhanteringen.

Alt. 2 Så länge pelletspriserna inte drar iväg ännu mer så lär du tjäna på det även om ROI kan ta några år.

Alt. 3 Det är nog smart om du väljer rätt dimensionerad pump och har en hyfsat öppen planlösning (gäller ju iofs även pelletskaminen). Skulle jag valt alt 3 hade jag dock skippat pelletskaminen, kört värmepumen när jag inte är hemma och eldat i öppna spisen när jag kan för att minska belastningen på pumpen och elräkningen. Alltså skulle jag ha satt in en gjutjärnsinsats i öppna spisen för att få en rimlig verkningsgrad. En hyfsat billig och enkel lösning.

Golvvärmen ska ha en egen slinga. annars blir det antingen hett om fötterna eller kallt på elementen. Vi har radiatorer och golvvärme i två separata slingor.

Lycka till!
 
Lite siffror att jämföra med vid dina funderingar!
Vi har ett timmerhus från 1868 som var utrustat med direktverkande el, avställda solfångare för tappvatten och öppen spis. Vårt första år förbrukade vi 24000kWh totalt (uppvärmning, vv och hushållsel). Efter installation av luftvärmepump sjönk förbrukningen till 18000kWh och efter höstens installation av keddy-insats i öppna spisen har vi hittills halverat januaris förbrukning jämför med förra januari med enbart luftvärmepumpen. Nästa steg är att renovera solfångarna för att värma vv med. Dessa åtgärder hamnar kostnadsmässigt under 30.000kr totalt sett och förhoppningen är att de sammanlagt skall minska totalförbrukningen till under 15000kWh. Pay-off-tiden blir isåfall 3 år.

Du kan göra ungefärliga beräkningar på ditt hus på fortum.se - Privatkund , energihjälpen. I mitt fall skulle en investering i bergvärme + vattenburet system ha en payoff-tid på 26 år ge ung samma besparing som ovan. Vedpanna med acctankar och vattenburet system skulle spara mer och till payofftid på 19 år.
Kanske inga exakta resultat men man får ju iallafall en liten uppfattning om hur det slår....

/Ingenjören
 
Tack för svaren.

Det lutar åt alternativ 1 som det verkar. Det är tur jag är vedfantast, vi bodde i en gammal herrgård på 400kvm innan med 4 kakelugnar och 2 vedspisar så ved har jag klyvt i mina dar. Och ved har jag gratis på egen mark i nya huset.

Det gäller bara att ta in lite offerter på installationen då.
Det mesta vill jag nog göra själv men att koppla rör in i vedpannan och acktankarna överlåter jag åt nån som vet.
Är det nån som har dokumenterat sitt rördragande med bilder? Så jag har lite stöd?

/Peter
 
PeterPin skrev:
Tack för svaren.

Det lutar åt alternativ 1 som det verkar. Det är tur jag är vedfantast, vi bodde i en gammal herrgård på 400kvm innan med 4 kakelugnar och 2 vedspisar så ved har jag klyvt i mina dar. Och ved har jag gratis på egen mark i nya huset.

Det gäller bara att ta in lite offerter på installationen då.
Det mesta vill jag nog göra själv men att koppla rör in i vedpannan och acktankarna överlåter jag åt nån som vet.
Är det nån som har dokumenterat sitt rördragande med bilder? Så jag har lite stöd?

/Peter
Hej Peter,

Kolla in sajten bynor.se. Dom har bra priser på de grejer du letar efter. De hyr även ut pressverktyg vilket är guld om du ska dra rör själv. Där kan du få offert och stöd! Jag är en nöjd kund som har konverterat från el till fjärrvärme.

//NJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.