Hej,
Vi letar hus i Malmötrakten och har hittat ett som eventuellt är intressant för oss. Det är en 1,5 plans tegelvilla i vinkel på ca 200 m2. Huset verkar vara i gott grundskick, men värms upp av direktverkande el med radiatorer som ser ut att ha suttit där sen huset byggdes 1969. Driftskostnaden ser inte så svettig ut på pappret, men det är ett äldre par som bor där nu och de har så klart en helt annan energiförbrukning än vad en barnfamilj som vi kommer att ha...

Vad göra?

Som jag tänker så finns det väl två egentliga alternativ för våran del (kom gärna med ytterligare tips)

1. Köra vidare på direktverkande el men byta ut radiatorerna mot modernare och komplettera med luft-luft-värmepump(ar)

2. Installera vattenburet system och koppla på en luft-vatten-värmepump


Med alternativ 1 gissar jag att det kanske blir svårt att få tillräckligt med cirkulation på varmluften från LL-pumparna eftersom planlösningen i huset inte är jätteöppen och har en del vinklar och vrår. Är det en befogad oro, eller är det lätt att få spridning på luften?

Hur är det med alternativ 2, kan husets planlösning ställa till det för rördragning etc, eller kan man utgå från att det är lösbart i de allra flesta fall? Det är inte så att planlösningen är speciellt konstig eller så, jag bara undrar rent generellt.

Hur är det med varmvattenberedaren om man byter från ett direktverkande system till ett vattenburet system, måste man byta den också då?

Vad kan man mellan tummen och pekfingret gissa på för kostnader för de respektive alternativen? Förstår att det är svårt att säga, men jag har inte ens någon aning om storleksordningarna, så jag behöver i alla fall få ett hum. Jag inser att alt. 2 är rejält mycket dyrare, men jag kan i viss mån tänka mig ta en viss investeringskostnad för att få ett bättre system, om det samtidigt höjer värdet på huset.
 
Direktverkande elradiatorer är billiga, men vänta dig ingen större besparing av att byta element. Vill du byta till nya element så gör det av estetiska skäl. Det går att styra gamla element med ett modernt styrsystem och spara en aning på jämnare temperatur och eventuellt nattsänkning.

Hur väl värmen sprids från en luft luftvärmepump beror på hur stort huset är och hur öppen planlösningen är. 200 kvm i vinkel på 1½ plan från 1969 låter inte så öppet, men visst går det att spara pengar med en luftvärmepump eller två.

Alternativ två blir givetvis det bästa resultatet, men också betydligt dyrare.

Erik
 
Håller med Avemo
Att byta element ger 0 i besparing, att styra dom bättre med bättre termostater eller ett styrsystem ger så lite att du kommer aldrig spara in det eller märka av det.
Luft/Luft värmepump kan ge bra besparing men du kommer inte att vara nöjd i alla rum.
Att installera ett vattenburet system tycker jag låter som en bra ide som ger ett behagligt innomhusklimat, hur väll en luft/vatten pump fungerar i Malmö vet jag inte men här i jämtland är det bara att glömma, jag hade nog övervägt att borra så man kan få ut bra med värme när det är kallt ute, och du slipper den fula fläkten som väsnas på utsidan.
 
harry73
Att köpa ett hus är en stor utgift, och då ska det vara något man är nöjd med.
Om ni tycker att huset borde ha en modern värmeanläggning, skulle jag i min kostnadskalkyl räkna med att byta värmesystem till vattenburen med värmepump och sen inte bjuda mer än man kan/vill betala för huset (minus ombyggnad).

En bra vattenburen system är framtiden och jag tror att direktverkande el blir mer och mer en nackdel vid (en senare) försäljning
 
Tack för svar.
Ni svarar väl ungefär så som jag tänkt själv, skönt att få lite bekräftelse... :)

Vad tror ni man (ungefär) får räkna med för kostnad för planering, material och installation av ett vattenburet system i ett hus som det aktuella? Jag menar då för själva det vattenburna systemet, sen kommer ju vald uppvärmningslösning till så klart.

I Skåne verkar det finnas många som kör med luft-vattenpump, fast jag antar att elpatronen alt. nån kamin då får hjälpa till en del under de kallaste veckorna. Men bergvärme är ju egentligen en bättre lösning. Ställs det några krav på berget/marken för att effektivt utnyttja bergvärme? Måste man ha tillstånd från kommunen? I detta fall är det ett hus i tätbebyggt område.
 
Du kan räkna med ungefär 6000 kr per radiator så får du en uppfattning om vad det handlar om. Då gör du i pricip inte ett handtag själv.

Uppvärmning med bergvärme ~100-110' efter ROT men luft/vatten kanske är lämpligare så långt söderöver då kommer du nog undan med 70-80' skulle jag tro.

Edit: nu läste jag hela ditt sista inlägg.
Ja du behöver anmäla eller få tillstånd från kommunen om du ska ha bergvärme. Olika bergsarter leder värme olika, men generellt kan man säga att ju närmare marken berget ligger ju bättre eftersom det annars blir dyare att borra. Detta eftersom man måste "fodra" hålet med stålrör tills man kommer ner i berget.

Eftersom du kommer bygga ditt system från scratch har du goda förutsättningar att göra det så att nog kommer klara dig utan eltillskott även med en luft/vatten.

Sen finns det ju en estetisk skillnad mellan luft/vatten och bergvärme och det är utomhus delen som alla inte tycker är så vacker.
 
Redigerat:
Pelletskamin kanske? De är automatiska och termostatstyrda och blåser ut varmluft så du behöver inte dra in något nytt system. Det finns dessutom skorstenslösa varianter (Ariterm KMP Drag), och varianter som du kan kanalansluta för att flytta runt varmluften. Jämfört med luft-luftvärmepump så fungerar pelletskamin bra när det är kallt ute. Elradiatorerna behåller du som spets.

Ca 40000' tror jag du får räkna med installerat och klart för en enklare kamin.

Nackdelarna borde vara sotning, dammig påfyllning av pellets och ljud.

Vill du ha vattenburet kan du köra med en vattenmantlad pelletskamin. Jag tror att man kan klara sig utan acktank då man kör pellets.
 
Vattenburet instelerat ock klart 200 - 250 tkr.
 
PCLarsson skrev:
Vattenburet instelerat ock klart 200 - 250 tkr.
Hur många år innan man går break even på det kontra elradiatorer? Vi har element enbart och måste säga att även om det är dyrare vintertid så är det tyst och helt underhållsfritt vilket också är värt endel. Hatar LLVP pga dess oväsen och att det är så förbaskat stort och fult.
 
Får du tillstånd till berg/jordvärme borde det vara det självklara valet. 200-300 000 för allt vilket minst höjer husvärdet med det samma. Besparingen borde ligga på över 20 000 kr i elkostnader per år om det inte är ett superisolerat hus. Vad är elförbrukningen nu?
 
Det som gör värmesystem så kul är att det finns inget system som självklart är bäst utan allt beror på förutsättningar och preferenser. Hur mycket kan och vill du investera? Hur viktig är driftkostnaden? Hur viktig är komforten? Kan du tänka dig att elda med ved och har du tillgång till ved? Vad är det för ventilationssystem? Hur bra är isoleringen? Hur ser de nuvarande kostnaderna för värme och varmvatten ut? Finns tillgång till fjärrvärme? Finns skorsten? Vilka övriga förändringar planeras på huset? Vill du ha golvvärme? Vanligt med strömavbrott? Osv.
 
Eldning går bort för vår del, blir det aktuellt får det bli någon slags värmepumpslösning.
Vi kan nog tänka oss att investera i den storleksordning som nämns ovan om det avspeglas i det faktiska värdet på huset.
Mexitegel: När du säger ca 6000 per radiator, menar du då inklusive rör etc, eller kommer det till?
PCLarsson: Antar att du i din uppskattning menar allt inkl, värmepumpslösning eller?

Svårt att säga vad förbrukningen ligger på idag eftersom det nu är ett äldre par som bor ensamma i huset och de har nog gått med raggsockar på fötterna för att hålla nere kostnaderna skulle jag gissa.

Vad får man räkna med för tidsåtgång för en sån här installation? Ett par veckor? Kan man göra det på vintern? Inte om man vill bo i huset samtidigt gissar jag...
 
Det pris jag angav är inkl. värmepump.

Tar ett par dagar att dra fram rör och sätta upp radiatorer.

Det går att göra på vintern.

Ni kan bo kvar medan det görs.

Ni kommer att få utanpåliggande rör.
 
AXS
Om jag var er skulle jag köpa en billig L/L-värmepump nu för första vintern.
De kostar från 5000:-. Vissa går att installera själv. Den kan ni sen flytta till garage eller uthus.

Sen nästa år kan ni utvärdera energiförbrukningen och ändra efter det ni vet då.
Kanske kommer ni på att ni vill byta kök eller annat rum och det kan då vara smart
att göra det samtidigt som nya rör dras.

Om ni känner att det blir för stort projekt att byta till vattenradiatorer kanske ni kan sätta
in en kamin i vardagsrummet, ger värme och ser fint ut.
 
zeus. Vilka pumpar är det man kan installera själv? Jag trodde man behövde vakumsugningsutrustning mm. Men om det går kan man altid använda den till uthus vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.