Någon som vet ungefär hur dyrt det är att göra det?
Tex att lägga vattenburen golvvärme i ett befintligt hus + sätta in vattenburna radiatorer på övervåning? Vi ska ändå byta ut golven.
 
En kompis drar in vattenburet i radhuset nu (ska även kopplas in fjärrv) o det skulle kosta 39000:- för 10 radiatorer.. Det är i umeå
 
Normalpriserna är 4000 - 6000 kr per element beroende på vilken typ av element man använder.. Detta är inkl material o arbete...
 
Jag drog vattenburet till min övervåning på följande vis.
3st beg radiatorer + lackning hemma = o kr
70 meter rör 15mm som kostar 60KR METERN!!!!!!!!!!!!
Samt nya ventiler till radiatorerna kopplade själv med presskopplingar (fick låna pressverktyg av rörfirman).
Har visserligen inte fått fakturan men det borde bli under 8000 och jag har givetvis förberett till fler än tre radiatorer.
Det var inte så konstigt att koppla själv och det ser faktiskt riktigt bra ut.
 
Vet inte om detta hjälper ett dugg, men vi konverterade hela huset från direkt el till vattenburet m bergvärme. Tot.kostnad inkl jobb 163,000:- (borrning, installation, 15 nya vattenrad, ett vattenburet fläktelement, pannan)
Och ja jag vet inte men grannen tog bara bergvärme installation då hans hus redan hade vattenburet, det kostade kring 125,000, så då kostar resten för oss 38,000.
 
Angånde golvvärme så är det ju ett bra tips att använda Wirsbos kalkylator för att beräkna vad som behövs i just ditt hus, sedan kolla av listan mot Rinkaby så vet du materialkostnaden.
Har just lagt in sista slangen i vår nedervåning nu, skulle tro att det gått på ca. 15kSEK i materiel inklusive slang, plåtar, fördelare, termostater osv. Sen har det ju kostat mkt mer än så pga av nya golvåsar, isolering, golvbeläggning, lister, tapeter, takmålning osv... som det gärna blir när man börjar riva...

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.