Hej,
Hade tänkt byta ut vår gamla glödljusdimmer mot en led-dimmer men det verkar vara krångligare än jag trodde. Är det inte någon som kan ge mig ett enkelt bra svar på hur man ska göra så får jag väl kalla hit en elektriker, men eftersom jag tycker mig ha någorlunda koll på diverse saker så gör jag gärna ett försök på egen hand först.

Huset och elen är från 1965.

I den gamla dimmern går 3 ledare in; svart, röd och grön enligt bild. Det är 230V mellan svart och grön när lampan är släckt, och ca 100-210V när lampan är tänd beroende på ljusstyrka.
Gammal glödljusdimmer med svarta, gröna och röda ledningar i vägguttag, behöver byte till LED-dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I lampkontakten i taket har jag vit, röd och grön, varav röd är kopplad som jord
Gamla glödljusdimmern med tre ledare i färgerna svart, röd och grön som sticker ut från en vit plastsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya dimmern är en schneider Led dimmer som ska kopplas enligt schema
Anvisningssida för installation av LED-dimmer med kopplingsschema och komponentillustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ser ut så här
En ny LED-dimmer från Schneider med installationsanvisningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon vänlig själ som kan förklara hur jag ska koppla, och varför det ska kopplas så?

Tack
 
C
På den gamla går pil mot centrum på dosan alltså skall inkommande fas sitta där.

på dimmersymbolen skall tändråden sitta. Sedan om detta är rätt kopplat vetitusan. Väldigt konstiga färger i alla fall. Det krävs nog lite utredning.

På den nya skall fas in på L och tändtråd ut på dimmersymbol. Du måste ta reda på vad som är vad först. Lita inte blint på att den gamla dimmern är rätt kopplad.

Finns det jord med i bilden och den hamnar fel så är der riktigt farligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Har du mätt att röd är jord? Röd kan lika gärna vara tändtråd. Det är väl troligare i en taklampsinstallation från 1965.

Förutsätt aldrig att en färg har en viss funktion, utan mät alltid först.

Edit: Ändrat efter minnesgymnastik
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hur är gamla dimmern kopplad?

Troligtvis är svart = fas vit = nolla grön och röd = tändtrådar
säkert en gammal kronkoppling.
 
L Lindsten83 skrev:
I den gamla dimmern går 3 ledare in; svart, röd och grön enligt bild. Det är 230V mellan svart och grön när lampan är släckt, och ca 100-210V när lampan är tänd beroende på ljusstyrka.
Din mätning tyder på att svart och grön är fas och tändtråd, men vilken som är vilken vet man inte. Det är mycket vanskligt att tolka en mätning utan att veta lite mer om hur det är kopplat.

Man skulle kunna få mer ledtrådar om man tittar på hur din gamla dimmer är inkopplad, men det framgår inte av din bild. Din mätning tyder på att bilden ljuger. Var är de tre ledarna inkopplade, och vad har den tredje omärkta plinten för funktion?

L Lindsten83 skrev:
I lampkontakten i taket har jag vit, röd och grön, varav röd är kopplad som jord
Hur ser du att röd är kopplad som jord. Har detta gamla lamputtag ett jordstift?

Röd skulle kunna vara skyddsjord vid den tid installationen gjordes. Samtidigt var det vanligt med kronkopplade lamputtag. För att vara säker behöver du titta i fler dosor för att reda ut exakt vad varje tråd har för funktion. Börja inte mäta utan att veta vad du ska förvänta dig. Det går inte att mäta skillnad på nolla och skyddsjord om du inte har en JFB, och en tändtråd kan lätt misstag för att vara fas, jord eller nolla.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man skulle kunna få mer ledtrådar om man tittar på hur din gamla dimmer är inkopplad, men det framgår inte av din bild. Din mätning tyder på att bilden ljuger. Var är de tre ledarna inkopplade, och vad har den tredje omärkta plinten för funktion?
Den gamla är kopplad enligt hur kablarna ligger i bilden, alltså svart in på första plinten (överst), röd på andra (mitten) och grön på tredje (nedre)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur ser du att röd är kopplad som jord. Har detta gamla lamputtag ett jordstift?

Röd skulle kunna vara skyddsjord vid den tid installationen gjordes. Samtidigt var det vanligt med kronkopplade lamputtag. För att vara säker behöver du titta i fler dosor för att reda ut exakt vad varje tråd har för funktion. Börja inte mäta utan att veta vad du ska förvänta dig. Det går inte att mäta skillnad på nolla och skyddsjord om du inte har en JFB, och en tändtråd kan lätt misstag för att vara fas, jord eller nolla.
Ja, lampkontakten är jordad men lampan använder inte jorden.
Vi har jordfelsbrytare.

Hur mäter man sig fram till vilken som är fas/nolla/jord/tändkabel när man bara har en dosa öppen?
 
Du har ingen mätning mot den röda så det är ju svårt att veta vad den har för funktion, dvs det är svårt att hjälpa dig. Man skulle då behöva veta vad den tredje omärkta plinten på den gamla dimmern har för funktion.
L Lindsten83 skrev:
Ja, lampkontakten är jordad men lampan använder inte jorden.
Min fråga var hur du ser att lampkontakten är skyddsjordad. Jag vill inte ha skuggan av en risk för missförstånd här.
L Lindsten83 skrev:
Hur mäter man sig fram till vilken som är fas/nolla/jord/tändkabel när man bara har en dosa öppen?
Jag vill inte beskriva en sådan procedur. Att mäta vad som är vad är mycket vanskligt. Jag rekommenderar istället att du först tittar i tillhörande dosor för att få en bild av hela kretslösningen. Årgången här kan tyda på både röd skyddsjord och röd tändtråd. Det finns ingen utrymme för gissningar.
 
Skall tillägga att kontakten liknar mer en äldre kronkontakt, som i så fall inte har jord. Det kan bli livsfarligt om man antar att röd är jord (strömförande lampa).
 
C
L Lindsten83 skrev:
Den gamla är kopplad enligt hur kablarna ligger i bilden, alltså svart in på första plinten (överst), röd på andra (mitten) och grön på tredje (nedre)
Har du också verifierat att trådarna går direkt från dimmern till taket, och inte via en annan dosa? Om du drar i dem i ena änden, rör de sig då i andra? Om inte kan ju vad som helst hända däremellan.
 
C
H hempularen skrev:
Skall tillägga att kontakten liknar mer en äldre kronkontakt, som i så fall inte har jord. Det kan bli livsfarligt om man antar att röd är jord (strömförande lampa).
Ja, kanske kan hjälpa TS med bilder.
Detta är ett jordat uttag:
lamputtag-2-pol-jordat.png
Detta är en kronkontakt, där du alltså inte har jord men två fas/tändtrådar:
cc227ff3-c1ae-47d9-9c6d-0f7415f62aae
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Vad har den tredje plinten på gamla dimmern ens för funktion? Den är inte märkt med någon symbol. Är det bara en blindplint? Jordning av dimmern? Trappkoppling?

Det är alldeles för mycket osäkert här för att kunna ge några råd. Funktionen i kretsen måste klargöras, genom att öppna bl.a. mellanliggande kopplingsdosa/dosor om sådana finns, öppna lamputtaget och se hur det är kopplat där, titta mer noga i dimmerdosan och se om där är fler ledare osv.

För att mäta om en viss ledare är skyddsjord (eller egentligen, har kontakt med skyddsjord) så kan man slå av jordfelsbrytaren* och ohmmäta mellan sin okända ledare och känd jord (t.ex. jordskenan i centralen eller en skruv på centralens kapsling om den är av plåt. Detta är dock bara en indikation, man måste ändå visuellt verifiera hur det är kopplat hela vägen.

* Förutom att eliminera felkällan fuljordning via nolla så gör detta anläggningen spänningslös, vilket är bra om man är aningslös :)
 
Jag lägger ner försöket, och erkänner mig besegrad av okunnighet kring el... Får bli att kalla hit någon som har utbildning

Tack för alla kommentarer. Kanske fortsätter jag lägga upp lite bilder och funderingar fram till jag får hit någon som hjälper mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.