Har precis köpt ett mexihus med inslag av träpartier.
Funderar på att byta ut de "vanliga" träpartierna mot teak, ceder eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet och/eller ideér?
Pris?
 
  • Fasadbild_001.jpg
Milkshaken
En tanke bara,,,, Innan du börjar med fasden, har du fått huset besiktat innan du köpte det?

Kolla allra först ev, felbyggnationer i den inredda källaren, dvs, att det inte blir nån uppkomst av sporer mot organiskt material, sen kan du gå vidare uppåt,, kolla i väggarna att du inte har nåt som helst fuktangrepp e.dyl. sen tycker jag personligen att det nog räcker att måla om träet o välja den färg du tycker blir finast,,,, men det är ju min åsikt....

Du vet 70 talshus har ju en fin arkitektur, lite grejer att mixtra med,,,,, men dom hade en del fuktskador generellt,,,, så kolla fukt, byggkonstruktion i källaren, och byt bara färg på träet,,, så ska du se att det blir great...
 
Harre skrev:
Har precis köpt ett mexihus med inslag av träpartier.
Funderar på att byta ut de "vanliga" träpartierna mot teak, ceder eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet och/eller ideér?
Pris?
Inga fler idéer? Då våren nu har kommit så har vi kommit till utsidan
 
Ja det är ju svårt det där. Vi har också vitt mexi med bruna trädetaljer. Har bytt ut fönstrena och har nu vita karmar. Har satt vita plåtar och håller på med vita foder just nu. En del menar att man förstör karaktären hos mexihuset om man tar bort den skarpa kontrasten mellan mörkt och ljust. Själv tycker jag bara att det är att blåsa på och blir det kasst så är det inte värre än att man får göra om ;).

Kvarvarnade brunt just nu: balkongen (löper längs hela långsidan), ytterdörr, garageport, tak (låglutande tak med sarg). Ska riva balkongen och bygga en i tryckt virke är planen. Även en eller två uteplatser kommer att byggas i tryckt virke. Taksargen kommer vi att måla i någon annan färg. Kanske någon grå nyans, dock inte vit då det börjar bli overkill... Återstår bara dörr och port. Har ingen aning om dessa just nu vilket avslöjar att vi faktiskt inte har en helhetsbild på hur vi vill ha det. Inte bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.