Hej.

Har rivit ut 4mm masonitskivor i rummet och hittade det här trevliga bakom.

Huset är byggt 1903 och stått på sig. Har den härliga turen att bo nära järnvägen också så att
man kan höra brädorna knaka varje natt när godstågen kommer.

Till problemet; ska snygga till och samtidigt gömma elen bakom. Som ni ser på bilden nedan har dom lappat
och klistrat väggarna vid tidigare renoveringar. För att få det lite stabilare funderar jag på att byta ut brädorna mot skivor. Eller gör det någon skillnad?

Utanpå huset är det mexitegel, sen ligger gamla träfasaden kvar bakom, efter det är det isolering, har mätt djupet till 30 cm mot ytterväggen inifrån. Därefter kommer brädorna som syns på bilden. Det drar väldigt runt golvet och även taket. Murstocken ligger i samma rum.

Hur bör jag göra?

Bild på rummet:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/DxAxOzIwRr30aOToF0-p_g?feat=directlink
 
Jag hade lossat så mycket brädor som behövs för att få in elrören bakom, och sedan tagit 13mm gips utanpå (förutsatt att brädverket verkar vara hållbart som underlag.
Draget kan ju ha många orsaker, och om du har det på fler ställen så löser man det inte genom att täta igen detta rummet (med plast ex) Snarare kan man göra sig en otjänst då man inte vet var en eventuellt ny kondensbildning sker.
 
Jag skulle nog bytt ut brädorna för att få längre längder och förhoppningsvis en rakare vägg (och allteftersom petat in elen)

Protte
 
Tack för tipsen. Min första tanke är att byta ut brädorna mot osb, dra kabel samtidigt. och avsluta med gips ovanpå. Det vibrerar som sagt efter tågen så har tänkt att avsluta med målarfilt för att förhoppningsvis slippa sprickor. Är det riskfyllt att sätta plast för att minska draget? Misstänker att golvet är isolerat med spån. Ska kolla på detta i dagarna.

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.