Vår altan är i behov av renovering. Högsta prio är att byta ut eller fixa dom befintliga plintarna. Det är totalt fem plintar och det ser ut som att nästan alla någon gång har lagats på mer eller mindre tveksamma sätt. T.ex. är plinten i ett av hörnen en ungefär 70cm telefonstolpe stående på en 50x50x5cm stenplatta i botten, nedgrävd 10cm i marken. Där sitter dessutom utkastaren från hängrännan på altantaket, vilket har gjort att väldigt mycket vatten har samlats runt "plinten", vilket i sin tur har gjort att hörnet har påverkats väldigt mycket av tjälen. En annan plint verkar ha lagats genom något slags "lego"-byggande av små stenblock, som någon gång har fallit isär. Just nu har vi temporärt stött upp altanen vid denna "plint".

Utkastaren ska bytas ut, så att hängrännan istället kopplas ihop med den befintliga dagvattenledning som finns. Men sedan är frågan hur man ska göra med själva plintarna, och vad för typ av plintar man ska sätta dit. Min tanke just nu är:

Från en sida till den andra:
- Hissa upp / stötta upp altanen så att existerande plinten kan tas bort
- Gräv 50?, 100? cm djupt, fyll makadam i botten sedan antingen en färdig plint alternativt gjuta själv
- Hissa ner altanen
- Fortsätt till nästa plint

Men som nybörjare inom detta finns det många frågetecken:

- Hur kan jag räkna ut hur stor vikt varje plint ska kunna klara? Om man köper en färdig plint, t.ex. https://www.byggmax.se/betongplint-p0374
- Grävandet kommer bli klurigt i och med att altanen står där den står. Man kommer få gräva snett utifrån så att plinten/hålet hamnar rakt under altanen/stolpen. Är det bara att gräva så eller har ni några tips här?
- Djup/isolering - Tjäldjupet här i norra Västerbotten är enligt tabell 2,1 meter. Så djupt lär man ju knappast vilja gräva, så hur gör man då? Köper man dessutom färdiga plintar så finns det ju inte så mycket val. Isolering runt (under, ovanför?) plinten, hur mycket man måste man gräva ut då?
 
Vad är det för altan, bara trädäck eller inglasat? Är det ett enkelt trädäck skulle jag bara gärva ur 15 cm på ett par ställen, på med makadam och en betongplatta och sen klossa upp altanen.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Ena sidan har (haft) inglasning. Det monterade vi ut tidigare i vår, då vi även har tänkt skrapa och måla om allting. Tanken är att det ska sättas in igen.
 
Sen antar jag att man behöver räkna med snölast och sådant (3.0kN/m^2 här). Men ja, det är ju egentligen två problem som vi vill lösa:

1. Åtgärda dom plintar som är på väg att, eller redan har, fallerat
2. Se till att plinterna ej påverkas av tjäle

Problem nr 2 är ju inte lika viktigt. Att altanen rör på sig lite under vintern och våren kan man nog leva med. Så länge den inte rör på sig så mycket att plinterna börjar luta eller fallera igen, vilket jag antar är vad som har hänt tidigare år.
 
Lite bilder hade varit bra men jag tror inte du behöver överkomplicera det men allt beror på ambitionsnivå.

Om altanen är skev så kan det vara svårt att få den helt bra då virket antagligen format sig efter plintarna som gett efter. Med det sagt kan du säkert få det betydligt bättre.

Gräv som sagt ut och bottna med makadam, glöm inte en remsa syllisolering/tjärpapp mellan trädgårdsplattorna och de nya stolparna som ska vara tryckimpregnerade i NTR A.
 
AXS
Grus, platta, altanfot. In med 4-5 extra mot dagens plintar och spänn lagom.

Gräva under altan vill du nog undvika. Tänk på ryggen!
 
Har rivit ut lite mer nu så att man bättre ser hur nuvarande "plintar" ser ut.

Hela altanen. Stenplattorna i mitten har jag satt dit temporärt, när jag såg hur dåligt skick resten av plintarna var.

Röd stuga, vit veranda, grönska, grill, soligt, trägång, utemöbler, hemtrevlig, landsbygd, traditionellt svenskt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Telefonstolpe-biten i hörnet som skulle behöva grävas djupare och/eller åtgärda stuprännan, då tjälen lyfter upp den väldigt mycket. Det är även därför det är så stort fall på hängrännan, var tvungen att fixa det då det inte var något fall alls när den var upptryckt som mest.

Byggnadens grund med stödben, röd vägg, grönt stuprör, staplade plankor, början på vegetationstillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den "snea" plinten, som jag ser nu inte ens stöttar upp bärlinan, utan regeln innanför...
Slitet trähus stöds upp av betongpelare, förfall, röd färg, skuggat under hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på träbjälkar och cement under en byggnadsstruktur, spindelväv, dagsljus, vegetation och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje "plinten", som inte håller upp något just nu (stenblocken är lösa), och som dessutom sitter under stolpen och inte under bärlinan:

Trähus upplyft på betong- och träklossar. Jordgolv, flankerad av växter och skärmvägg. Rustik stödkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista plinten, vid hörnet på högra sidan har jag inte rivit fram än. Det sitter dessutom ytterligare en plint ungefär i mitten till höger, utanför ytterdörren.

Efter att ha tagit och tittat på bilderna är jag nästan lite förvånad att den höll i vintras... tror dock att jag ska släpa dit ytterligare en bunt stenplattor och stötta upp, för det ser ju inte särskilt bra ut just nu.

Vad tror ni om att riva ut dom två "plintarna" i mitten och istället sätta dit 4st nya plintar med justerbara stolpskor? Men då är det ju frågan om hur stor vikt dom måste kunna klara av, och hur man räknar ut det...
 
Blir nog svårt att få till något där. Det enda som kan bli bra, är att lossa trallen och gräva/borra ur för nya plintar som går ner ca 70 cm. Blir ändå lite svårt att få nya hål under bärlinorna, då dom blir i vägen. <gräva är nog det enda. Rackarns mycket jobb för att få det bra.
 
Gräv ur 20 cm på ett gäng ställen, på med makadam och en betongplatta och klossa upp stommen som jag skrev innan. Att få till en tillräckligt seriös plintgrund med tjälisolering kommer vara drygt och väldigt tidskrävande och det ser inte ut som att altanen är i sådant skick att den är värd insatsen.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jo precis, den kommer nog inte leva många år till så man vill ju inte lägga ner onödigt mycket tid eller pengar.

Jag kanske bara försöker få tag på ytterligare en telefonstolpe. Makadam, betongplatta och telefonstolpe-stump på ett par ställen. Enkelt att såga till rätt höjd, och i hörnet verkar det ju ha fungerat bra. Eller bör man satsa på färdiga plintar?
 
Nej du kan klossa med tryckimpregnerat virke m, typ 45x120 liggandes eller en stående 95 mm stolpe, behöver inte vara en telefonstolpe.
 
Hur menar du med 45x120 liggandes? Med stolpe så antar jag att man vill använda en stolsko fastskruvad i betongblocket också, till skillnad mot telefonstolpe-varianten som vi har i hörnet nu där telefonstolpen inte är fastskruvad på något vis i varken stenplattan eller i bärlinan...
 
Jag tror att du försöker göra livet mer komplicerat än det är. Altanen är inte i bästa skick och att hålla på med plintar är bara bortkastad tid. Skrapa/gräv bort lite jord, på med lite makadam, en betongplatta och klossa sen upp altanen med något virke, typ 45x120.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
AXS
Ja dom där ser ju bra ut, men med 220kg/fot skulle det behövas rätt många tror jag och då är vi tillbaka till problemet att det blir alldeles för mycket jobb för något som bara kommer stå kvar ett par år till.

Men på tal om det så har vi börjat fundera på om vi inte ska börja riva altanen redan nu i sommar, eller mot hösten. Så blir det inom så snart framtiden så kanske jag bara låter min temporära lösning med staplade stenplattor (som inte riktigt syns på bilderna) stå kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.