Vi renoverar ett hus fr 1915 där man har bark som isolermaterial i golvbjälklaget på övervåningen. Tycker det känns obehagligt ur brandsynpunkt med detta isolermaterial som måste brinna väldigt snabbt. Vill därför byta ut mot annat när vi lägger om golvet. Gärna miljövänligt och brandbeständigt. Har två frågor:
1-Vad ska vi välja?
2- Kommer det göra skillnad ut brandsynpunkt att byta el brinner huset ändå väldigt snabbt givet den gamla träkonstruktionen?

Stort tack för svar!
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för brandrisken, om branden går så långt så att trossbotten börjar brinna så är huset redan utom räddning. Och människor måste ut ur ett brinnande hus mycket tidigare p.g.a. giftig rök som bildas av upphettade plastmaterial. Ska ni ändå bryta upp golvet skulle jag välja vanlig glasull. Billigast.
 
Huset, och tyvärr eventuella kvarvarande, är långt bortom räddning i de fallet isoleringen/fyllningen i bjälklaget blir en faktor i detta. Även med gullfiber i bjälklaget blir det mer än fråga hur snabbt huset rasar när det är långt bortom räddning snarare än en faktor när det finns något att rädda.

Om det varit en brandaspekt under konstruktion hade det varit en annan aspekt. Om tex ni önskat ett lött radiatorsystem som faller under heta jobb eller om någon behöver köra vinkelslip. Likaså kan det vara en aspekt vid ett varmgång i ett felaktigt elsystem där teoretiskt isoleringen kan spela roll. Undvik Mao heta jobb och fulel snare än er existerande isolering
 
Jag vet inte att just bark skulle vara speciellt lätt att tända jämfört med andra organiska material.

/ATW
 
H
Har inte huset brunnit ner på över 100år med tanke på att förr så hade man mer levande ljus så är nog risken liten

Sätt upp några brandvarnare extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.