Hej!
Nu till våren tänkte jag slänga ut bahco minimaster då jag håller på att göra om i köket. Jag är inne på att skaffa mig en heru 75 som skall sitta på vinden.

Då det gäller rören så är de 125mm idag och heru 75 använder sig av 160mm. Så min fråga är går det bra att sätta övergångar från 160 - 125 direkt på aggregatet?

Det blir en vanlig köksfläkt i köket där jag tänkte använda den befintliga avluft (imkanalen som går ut på taket) som går till aggregatet idag. Då undrar jag om någon vet om det går bra att göra en ny avluft till heru via nocken istället eller måste avluften gå via taket?
 
Du kanske menar gaveln? Det går fint. Bra beslut.
 
okej vad bra.. en till fundering, bör jag ta dit någon ventilationsfirma som isolerar eller går det bra att göra det själv & vad bör man i så fall tänka extra noga på?
 
Det klarar du säkert själv. Du har väl redan nätmatta på avluftsröret från köket. Rören från Heru har inga brandskyddskrav utan skall bara isoleras så de inte kyls för mycket.
 
Jag antar att det befintliga avluftsröret är brandisolerat som kommer att användas till nya köksfläkten, så det är "bara" att isolera de rör som kommer upp ovan lösullen på vinden, samt det nya röret (avluftningen - heru).
 
Kommer du att byta tilluftsvärmaren acj med?
 
Jag tror inte jag har någon tillluftsvärmare acj?
har haft ved som värmekälla förut, men gjort om det till bergvärme..
 
Tillluftsvärmaren sitter i minimastern som jag förstår ?
 
Det här är Bacho ACJ luftburen värme för uppvärmning av villor. Minimastern sitter ihopkopplad före den lådan.

1355405807zdt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har väl inte framgått att Johann har luftvärme? Minimastern är ett ventilationsaggregat som klarar sig (nåja) utan tillsats av acj
 
Han visste inte vad acj var som halvproffset pratar om så jag svarade på det. Johann skriver ju att han har bergvärme så rimligen har han inte ett acj i huset?

Har själv har/haft ftx och luftvärme fast Fläkts system....
 
Tack för svaren,
troligtvis så har jag inte acj, då huset byggdes med en kombipanna ved/el. utan det endast jag har är minimastern. Men det går väl bra att sätta dit en heru 75 på vinden istället för minimastern?
 
När vi bytte bort vår minimaster visade det sig att när man kom utanför skåpet var det övergångar till grövre rör. Med lite tur ser det ut så hos dig också om du inte redan undersökt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.