Hej!

Jag skall byta ytterdörr i mitt hus som har stående plankstomme. Den nya dörren är 10 cm bredare så jag tänkte plocka bort en planka i stommen till höger om dörren.

Jag antar att jag måste byta ut den balk som ligger ovanför dörröppningen till en balk som är 10 cm bredare?

Som ni kan se är det en takstol precis ovanför dörröppningen. Måste jag säkra upp detta på någon sätt INNAN jag tar bort den nuvarande balken?
 
  • Ytterdörr i stående plankstomme med balk ovanför, och takstol synlig i strukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
The Tor The Tor skrev:
Jag antar att jag måste byta ut den balk som ligger ovanför dörröppningen till en balk som är 10 cm bredare?
Bredare än så eftersom framför allt balkens högersida verkar stödja sig på karmen och inte på väggkonstruktionen. Det ser bättre ut på fönstrets vänstersida.
The Tor The Tor skrev:
Måste jag säkra upp detta på någon sätt INNAN jag tar bort den nuvarande balken?
Ja, det brukar vara lämpligt att stämpa vid ingrepp i bärande väggar.
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bredare än så eftersom framför allt balkens högersida verkar stödja sig på karmen och inte på väggkonstruktionen. Det ser bättre ut på fönstrets vänstersida.
Det nog bilden som är lite otydlig för balkarna har samma utseende på alla dörrar och fönster. Även om jag tycker att det är lite klent tilltaget verkar det funka.
Vit dörr med rombformat glasfönster intill trävägg som visar möjlig balkstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är frågan hur jag skall få ut balken eftersom jag hoppas slippa göra om insidan av huset. Jag funderar på att såga/fräsa/mejsla ut balken men spara någon cm längst in och sedan fälla in en lagom stor bit limträ.
 
Redigerat:
Jag satte upp stämpor på både in- och utsidan men det var nog inte nödvändigt. När jag dragit ut all spik som höll balken på plats föll den ut på egen hand. Det låg ingen last på den alls.

Jag sågade till en ny, bredare, balk av limträ och satte dit den nya dörren.
 
  • Ny limträbalk installerad ovanför dörr, med synliga stämpor och borttagen gammal balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny limträbalk installerad ovanför vit dörr i träkonstruktion med spikhål och stämpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.