Hej! Jag har en fråga vad som är tillåtet eller ej. Jag har en trasig gammal armatur över spegeln i vårat badrum. Ca 1.5meter ifrån duschkabin. Då armaturen ju är fast monterad antar jag att jag INTE får utföra bytet själv?

Då blir ju problemet att få tag på en elektriker som har tid att göra jobbet.

Eller är detta simpla något jag själv får göra?
 
Mikael_L
Lite snävt, men trots allt ganska rakt uttolkat så får du inte det, och det beror på att det är i ett badrum.

De tillåtna undantagen finns angivna i ESV föreskrift ELSÄK-FS 2017:2, 3kap 1§
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-2017-2.pdf

Så i ett torrt bostadrum är det fritt fram, i ett badrum - nej.

Fast är armaturen en del av spegelskåpet kanske man kan anse att armaturen är en del av en ansluten utrustning, ungefär som en spis eller tvättmaskin.
Och det är fritt fram att reparera spisar, tvättmaskiner, spegelskåp och annan elektrisk utrustning. :)
 
Precis, men har även läst att om man är 60cm från duschen /badkaret och det inte finns risk att det blir blött så behöver man ibte följa våtrumsstandard gällande belysning osv tänkte jag att det kanske går att göra undantag.

Problemet är att vi planerar en hel renovering av badrummet inom max 2år...

Därför var tanken att montera dit en belysningsramp eller två st snygga klämlampor inkopplade på samma strömbrytare där den trasiga armaturen sitter.

Alternativet är ju att krångla och dra förgreningsdosor osv... Det blir både komplicerat och väldigt fult!
 
Mikael_L
N Nuggit skrev:
det kanske går att göra undantag.
Du kan väl göra ett undantag om du vill. Gör du det någorlunda snyggt men framförallt säkert, så spelar det väl ingen roll.
Det är inte liksom att någon "åker dit" på något sånt här, inte så länge ingen dött i alla fall.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.