Har läst och sökt här på forumet, men inte riktigt prickat rätt så jag skapar en egen tråd.

Huset byggt -68. Enplan med källaren och kallvind. Tänkte isolera taket mer då jag tycker det är klent med isolering. Syntes på elmätaren i vintras. Konstruktionen är idag:
-Fint innertak (porös board)
-Spikat trätak av "man tager vad man haver"-plank. Typ formvirke och dvs annat rivningsvirke. Det fyller sin funktion, men inte är det snyggt.
-En tunn plast som diffspärr i kvalite mer att likna med plastfolie för köket än byggplast. Det är hål lite här och där tycker jag mig se.
-ca 15-18 cm grå stenull, som är ganska hopsjunken och på sina ställen ihopsjunken/ nedtrampad. Isoleringen är "äcklig" som min fru uttrycket det. Smular som attan, som att den brunnit ihop.

Denna diffspärr är ju allt annat än tät. Det finns inga tejpningar eller så runt eldragningar och ventilschakt osv. Och nu är ju jag och borrar lite här och där och drar ny el och lådor för spottar kommer till.

Diffspärren ligger ju innanför "innertaket" spikat i takstolarna så man kan ju inte gärna riva hela klabbet och börja om. Ja, kan kan man ju, men ett jättedyrt och offantligt arbetsintensivt jobb. Och inget jag ger mig på just nu. För då måste Arga Snickaren komma på besök.

Hur gör man, diffspärren är ju inte bra och jag vill lägga på mer isolering, kanske uppåt 20 cm ytterligare.

Min tanke var att riva ut den gamla isoleringen och skära bort den gamla plasten och lägga ny plast mellan takstolarna med uppvik. Dvs plasten kommer ligga som ett U. Det kommer inte vara någon sammanhängde diffspärr under var takstol med den nya plasten, Sett underifrån så att säga.

Kan man göra så?

Eller ska jag skita i det och låta den gamla surisoleringen ligga och helt enkelt bara sala på takstolarna och spruta på lösull och hoppas på det bästa?

Huset har självdrag. Och håller på att tilläggsisoleras 9 cm innifrån.

Några tips mottages tacksamt.

:DErber
 
Det finns nog många förslag. När vi flyttade in i ett hus byggt -60 fanns det bara en ca 10-15cm tjock glasfibermatta. Vi rullade undan den och sedan i med 145mm stenull och sedan ut med glasfibermattan igen så att vi hamnar nu någonstan på 250-300mm. Att vi valde den gamla glasfibern överst var att den var pappklädd och fungerar som vindskydd. Har ingen plast överhuvudtaget i huset. Har smala springor vid takfoten och gavelventiler, idag 20 år senare fins ingen mögel på vinden.
Skulle jag gjort det idag kanske jag övervägd att riva ut glasfibern och låtit någon spruta cellulosafiber istället. Men hoppat över plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.