Hej!
Har ett äldre element som stått och droppat ett tag och när jag började kolla på det lite mer så visade sig det att det var sönderrostat i nedre vänstra hörnet.

IMG_0883 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätte elementet och det verkade vara 60 höjd på det så beställde ett nytt från rinkaby rör.

IMG_0891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till problemet. Till det nya elementet köpte jag till en precis likadan böj till toppen och en koppling
till returen.. När jag skulle montera dit det så visade det sig dock att det skiljer ca 1.8-2cm i höjdled jämfört med dom gamla kopplingarna. Rören är alltså nu något för korta.

Köpte hem en muff + skarvbit för för att försöka få det lite längre, men tyvärr byggde det för mycket så då blev det 1.5cm för kort mellan kopplingarna istället.

Hur löser man det här på bästa sätt? Finns det någon förlängning att köpa som är precis 2 cm?
Tycker det här måste vara ett rätt vanligt problem när man byter ut gamla element?

Några andra alternativ antar jag kan vara att kapa stålröret 1.5cm och gänga om så att muffen + kopplingen passar, alternativt byta ut hela stålröret mot ett nytt kopparrör..

Dock känns bägge dessa alternativ lite mer bök.

Hur skulle ni gjort?
 
Redigerat:
Krilleman
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.