Hej,

Jag undrar om det går att byta ut de tre transformatorer som syns på bilden till en? Jag har fått höra att detta inte går, dom säger att 1 ger AC och 2 ger DC (eller tvärtom) så att jag behöver 2st olika transformatorer till detta. Vad jag kan utröna av märknigen så ger alla AC.

Någon som kan peka mig till en transformator som kan fungera? Det är till ett gäng små decklights i trädgården. Enligt märknigen så drar varje lampa 0,18w och jag kommer att ca. 15 lampor.

Roger Transformator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ljusslingan är utbyggbar och innehåller 12 V glödlampor så spelar AC eller DC ingen roll. Är det däremot LED eller om det finns en styrbox på sladden så måste det vara rätt, AC eller DC.

För 15 st lampor på 0.18 W räcker det med en av de transformatorer du har på bild. Men är du säker på det, för 0.18 W låter väldigt lite.
 
Jag begriper inte riktigt vad det är vi ser på bilden. Det verkar finnas någon kartong i bakgrunden. De två transformatorerna till vänster ser ut att vara ihopkopplade på något vis.

Om det är en slinga så borde det bara finnas en transformator.

Som svar på hur man ser AC eller DC. De två vänstra är märkta "output 12V" med en DC symbol efter, de två strecken. Den högra är märkt "output 12V AC".

Och som sagt 0,18w låter väldigt lite.
 
Hej,

Tack för era svar, ja jag blev också förvånad över styrkan men lampan har en klisterettikett där det står 0,18w.

På bilden är det 3st transformatorer (jag har bara lagt de två likadana på varandra). Jag har köpt 3st kit från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/se/LED-spotlights/Pr363587000) jag köpte en för några år sedan och 2 nu därför de två olika varianterna på transformatorer.

Kan du förklarna närmare vilken det är som är DC symbol? Jag letade på nätet tidigare och hittade denna sida med DC symbol http://sv.wikipedia.org/wiki/Likstr%C3%B6m, jag ser ingen sådan på transformatorerna.
Jag läser "Output: 12v" sedan vad jag kan se en våg symbol "Max 6VA". Är inte det symbolen för AC?

Roger,
 
Bilden är lite suddig, men det kan faktiskt vara AC på alla tre. Symbolen för AC är en sinusvåg ''.
Att samtliga anger max effekt med enheten VA (voltampere) istället för W (watt) tyder också på AC.
 
NU förstorade jag upp bilden, det stämmer det är en AC symbol, inte DC. Jag såg fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.