Hej

Jag bor i ett hus från 70-talet och bytte ut ett gammalt elelement (380V) mot ett nytt 400V. Se före och efter bilder.

Elementen är anslutna i samma krets tror jag, så det finns extra ledningar. De andra gamla 380V-elementen är jordade, så jag har anslutit jordning till extrapanelen till vänster så att detta kan fortsätta till nästa gamla element som behöver det. Det nya elementet behöver inte jordas.

Jag har kopplat det här bara för att testa, och de nya elementen verkar fungera bra, och de andra gamla elementen också. Då, om ok kommer att installeras ordentligt, skär tråden lite tillbaka etc.

Något problem med att lämna de gamla elementen eller ska de bytas ut för att undvika jordade och ojordade tillsammans? Något annat att kontrollera? (Ursäkta min svenska!)
 
  • Installation av ett värmeelement med flera elektriska kablar och anslutningar, inklusive en jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen anslutningsdosa med inkopplade elledningar, inkluderande jordingskabel, före installation av nytt värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag säga att det är enfas men man får mäta för att veta bättre
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Spontant skulle jag säga att det är enfas men man får mäta för att veta bättre
Har du svarat i fel tråd eller?
 
Inga problem med ojordade (dubbelisolerde) element och jordade i samma rum. Troligen skulle det jordade elementet ha varit ojordat, men det vet vi inte säkert för det beror på rummet och när det monterades.
Ps
du kanske även ska korta av trådarna lite så att dom får isolering ända fram till anslutningarna, det ser lite proffsigare;) ut då
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.