Hej! Jag har ett 1,5 plans kedjehus som är byggt på platta på mark 1991. Huset är 118m2+25m2 biutrymme.

Huset har ett vattenburet ettrörssystem som värms av en 20år gammal gaspanna. Pannan funkar dock bra trots sin höga ålder men den kan klappa ihop när som helst.

Tappvärmevatten och ventilation sköts av en frånluftsvärmepump Ivt 590.

Vi förbrukar ca 12 000kwh/gas och ca 7000kwh/hushållsel per år.

Vi vill inte ha två olika system och två olika abonnemang längre. Vi vill ha billigare uppvärmning men är osäkra på vilka alternativ som finns.

Tacksam för tips och råd
 
Begvärme är väl det bästa kanske men även det dyraste att dra in, men element har du ju redan så kanske skulle kosta runt 120-150 000 men det kan det vara värt :) Annrs kan man ju ha jordvärme men det kräver en stooor tomt :) Sen beror det ju på vart i landet du bor.
 
Vilken sorts panna har du. "Gaspanna" kan vara en vanlig svensk oljepanna och då är 20 år ingenting.
Är pannan något billigt importskräp från kontinenten som inte går att använda till annat än gas blir det värre.
Pelletsbrännare i oljepannan om det är en oljepanna annars en bra begagnad pelletspanna för omkring 20000 skulle vara mitt val.
Kedjehus byggt 1991 i Skåne innebär bra isolering och rätt liten värmeåtgång så det blir svårt att motivera en dur lösning som bergvärme eller jordvärme.
Behövs inget abonnemang och ingen årsavgift för att elda med pellets. ;)
 
Jordvärme är ju billigare än bergvärme - hur stor tomt har ni?
 
Tack för era synpunkter, det uppskattas verkligen!

Tyvärr har vi ingen stor tomt.

Jag har dock förhört mig i mitt bostadsområde och många grannar har stängt ner gaspannan och ersatt den med frånluftsvärmepumpen Nibe F370 med elpanna. Nibe F370 tar således hand om uppvärmning, ventilation och tappvärmevatten.

Jag har fått en ungefärlig uträkning på att jag kommer landa på ca 13 000Kwh/år istället för mina 19 000Kwh/år som jag har i dagsläget för gas+hushållsel.

Jag har pratat med någon granne som är väldigt nöjd med sin frånluftsvärmepump.

Jag har förhört mig hos en firma, Electra, som installerar frånluftsvärmepumpar i mitt bostadsområde. Egentligen är frånluftsvärmepumpar tänkt för lågtempsystem men Electa menar att det fungerar bra trots att vi har ett högtempsystem med ettrörsledningar. Återstår att se om det fungerar som de säger.
 
Alltså det här litar inte jag alls på kan jag säga. Måste missat att du skrev att ni har högtempererat. Kan ni inte köra pellets med sol?
 
Eftersom det är byggt -91 kanske det finns en värmeritning med värmeslingorna och dimensioneringsdata? Ettrörssystem kan vara både lågtemp och högtemp, beror på vilken framledningstemp som behövs när det är som kallast på året. Antalet ettrörsslingor och rördiameter är viktigt att veta. Om grannarna säger att det räcker är det förmodligen så med brasklapp för hur de där extra 25kvm är isolerade och uppvärmda? Går att få upp till +70 grader framledning från F370 med elpatronerna (värmepumpen/kompressorn stängs av vid temp högre än ca +55C).

Låter rimligt att besparingen med F370 blir uppåt 6000 kWh (men kanske mindre i kronor räknat eftersom [kWh] gas borde vara billigare än [kWh] el, fast sedan sparar man dessutom års-/abonnemangskostnaden för gasen).
 
Redigerat:
Tack för din kommentar Josth!

Jag tror att gas och el är ganska snarlika i pris när man lägger på skatter och nätavgift och allt. Precis som du själv skriver så blir en stor del av besparingen att man slipper två olika abonnemangsavgifter, dvs gas+el. Bara denna månad betalade jag 750kr för gasabonnemang och det retar mig som f-n att man betalar så mycket för en fast avgift.

Om jag räknat rätt så borde besparingen totalt sätt bli ungefär;

Byta ut Ivt 590 frånluftsvärmepumpen och gaspannan mot Nibe 370= 6000kWh/år minde förbrukning vilket innebär 6000kr/år bara genom att installera Niben.

Om man räknar på att gaspannan är igång ca 7månader om året och kostar i snitt 500kr i månaden i abonnemangsavgifter så blir besparingen ytterliga ca 3500kr/år.

Totalt= 6000kr+3500= 9500kr/år besparing.

Återbetalningstid på 5 år samt så borde en installation av Nibe F370 innebära ett jämnare och bättre inomhusklimat än vad min gamla gaspanna kan prestera.

Känns som jag hittat fram till rätt prylar för mitt hus. Jag är dock fortfarande öppet för andra synvinklar, tips och råd om någon som läser detta tycker annorlunda!

Synd att man värmer huset med el som kan bli så ruskigt dyr beroende på hur mycket det regnat, hur mycket el som produceras i kärnkraftverken osv...
 
Redigerat:
Visste inte att gaspriset per kWh ligger så högt och nära elpriset. En elpanna med elpatroner har dessutom lite högre verkningsgrad än gaspanna och då blir nettot snarlikt. Besparingen på uppåt 6000 kWh kan nås om uppvärmningen klarar sig med max +55C större delen av vinter, dvs enbart ett fåtal nätter och dygn som kräver högre temp ut från F370. Kompressorn är inte så stor men finessen är just att den ska arbeta hela vintern igenom för att uppnå en god energibesparing. Det kan dock tillkomma en viss kostnad för större elabonnemang. Vissa elnätsbolag har samma nätavgift för 16-25 A medan andra kan ta många hundralappar extra per år för varje ökad storlek på huvudsäkringarna. Med F370 bör huvudsäkringarna i huset normalt vara 3x20A eller större.

Även viktigt att försöka ta reda på hur mycket energi "golvvärmeslingan" runt husets sockel egentligen drar. Den finns där för att motverka att huset drabbas av fuktproblem. Skulle vara intressant att veta hur stor andel av tiden kompressorn arbetar resp står still under vintern i nuvarande IVT590.

Ett möjligt komplement till en vanlig frånluftsvärmepump är också en luftluftvärmepump som numera har hög effekt och verkningsgrad även vid -15 grader ute. Om planlösningen är öppen kan en ganska stor del av huset värmas från en innerdel som t.ex. placeras i entréhallen ovanför ytterdörren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.