Hej,
Låter som en idiotfråga men ena ugnslampan på min fina ilvespis har lagt av. Och jag lyckas inte få bort lampan. Någon som har erfarenhet, vet hur det ska göras? Håller på att bli tokig!
 
Ingen som har erfarenhet av ilvespisar?
 
Ingen erfarenhet av sådan spis men menar du att du inte får loss själva lampan eller att du inte kommer åt den? Så här står det i manualen som jag hitttade:

Oven light replacement
Replacement globes are available from the
Ilve service department. When changing
over the lamp always switch off the power
first. Unscrew the glass cover over the
globe by twisting it anticlockwise. If glass
cover is hard to unscrew, heat oven slightly,
as this will heat any fat that might be
congealed around the glass, and unscrew
using a cloth.
Remove existing globe and fit new bulb, refit
the glass cover and switch on the power.
 
Kanske ett dumt inlägg - du vet att man kan stänga av och på lampan genom att trycka in det ena av reglagen va? Det visste nämligen inte jag och började med att byta lampa..... :)
 
Haha...! Yepp. Där skulle den passa helt lysande...
 
"Lysande" :D
 
haha, höll precis på att dö av pinsamhet. Självklart var det inte lampan som var trasig. JonasSun, ditt inlägg var tvärtom det bästa inlägget. Vet inte hur det gick till men jag har då lyckats trycka in ett av reglagen och släckt lampan. Tryckte in det igen och nu lyser det i ugnen igen.
Allt löst. Däremot fick jag också svar från Ilves support att skyddsglaset över lampan kan vara väldigt svårt att få bort. Och att man i värsta fall får använda sig av en tång (??) för att gänga ut den (lampskyddet är alltså gängat som en skruv trots allt). Men slipper som sagt fundera mer på det just nu.

Är annars jättenöjd med Ilvespisen men den har lite egenheter. Exempelvis går det att av misstag stänga av ena ugnen från alarmdisplayen. Googlar man på ilve och ugnsproblem så kommer sjukt många inlägg om just detta problem upp.
 
Haha...! Vad skönt att man inte är ensam då... Försökte också förgäves få loss skyddsglaset tills jag "by misstake" råkade trycka på vredet och lampan tändes!!

Det är bara att konstatera att italienska vitvaror är precis som italienska bilar - Form och design är bättre än funktion och användarvänlighet. Instruktionsboken tar inte upp nästan något av vikt och generalagenten kan långt ifrån alltid svara på konkreta frågor om hur grejerna fungerar.

Vi slängde ut ett par år gammalt Marbodalkök med tillhörande vitvaror från E-lux för en tid sedan. Går inte att jämföra min nya inbyggnadsugn (Ilve High Tech dubbelugn) vad gäller funktion och kvalitetskänsla mot den gamla tyvärr. Fast ögat gillar Ilven klart bättre förstås! :) Livet är fullt av kompromisser!
 
JonasSun skrev:
Vi slängde ut ett par år gammalt Marbodalkök med tillhörande vitvaror från E-lux för en tid sedan. Går inte att jämföra min nya inbyggnadsugn (Ilve High Tech dubbelugn) vad gäller funktion och kvalitetskänsla mot den gamla tyvärr. Fast ögat gillar Ilven klart bättre förstås! :) Livet är fullt av kompromisser!
Så du menar, på fullt allvar, att de är sämre än en äldre spis vad gäller funktion och kvalitet?
 
Sämre och sämre. Beror väl på vad man letar efter. Det gamla ugnen var en 2 1/2 år gammal "värstingmodell" från E-lux. Går inte att jämföra vad gäller funktioner t ex. Sen den rena känslan när man tar och drar i sakerna. Några exempel från mig. a) Ugnen från Ilve har utdragsskenor som tillval vilket jag såklart ville ha. Upplevs minst sagt "skeva". Man måste jobba för att få på plåten rätt, b) Pyrolys finns inte ens som tillval vilket känns som ett steg bakåt (även om det nu är nån form av sidor som ska vara "lätta" att rengöra, c) stektermometer var bara att glömma, men den gamla hederliga analoga fungerar ju förstås fortfarande, d) reglagen är väl ok i q-känsla, men inte mer, e) "displayen" med sina plastknappar samt funktion = Hmmm.... MEN - jag klagar inte. Jag visste vad jag köpte och betalade för. Härligt med två ugnar istället för en och matchar resten fin, fint.
 
Min första två bilar var Alfa Romeos. Jag kan enbart hålla med jämförelsen mellan italienska bilar och Ilve-ugnen. Däremot tycker jag att kvaliteten är bra. Det är riktigt gediget, förutom ett par undantag som exempelvis displayknapparna. Utöver knapparna samt en del lustiga funktioner (som exempelvis den jag själv råkade ut för. Alltså, varför överhuvudtaget ha en funktion där du stänger av ugnslampan...???) så är jag helnöjd. Mycket är kvalitet. Och vikten på min spis säger en del i att det inte bara är plast i den. Tror det var 120 kilo. Och då är min inte någon supervärsting. Det är en 90-spis.

Sen var det en hel del designen också. Jag ville ha en ugn med klassiskt utseende då det skulle in i ett nytt kök som jag försökt få till i så lantlig stil som möjligt. Då kändes det konstigt att kasta in en modern siemens spis.
 
Låter bra att kvaliteten är bra trots knepiga funktioner då vi precis bestämt oss för en Ilve-spis.
 
Misse. Jag har sett här på forumet hur du kämpar och sliter med allt planerande. Blir säkert superbra! Så länge du har förväntningarna rätt ställda på din Ilve-spis så kommer du bli hur nöjd som helst med den! Den är mer en livsstil än ett kvalitets- och funktionsmonster. Räkna inte med Tysk precision på den bara. Då kommer du bli lite svettig i ögat. Italienarna har helt klart andra toleranser än tyskarna. Jag ångrar inte för en sekund min Ilve-ugn, men de som ser den gillar den än mer (då de inte lever med den som jag gör varje dag).
 
JonasSun skrev:
Misse. Jag har sett här på forumet hur du kämpar och sliter med allt planerande. Blir säkert superbra! Så länge du har förväntningarna rätt ställda på din Ilve-spis så kommer du bli hur nöjd som helst med den! Den är mer en livsstil än ett kvalitets- och funktionsmonster. Räkna inte med Tysk precision på den bara. Då kommer du bli lite svettig i ögat. Italienarna har helt klart andra toleranser än tyskarna. Jag ångrar inte för en sekund min Ilve-ugn, men de som ser den gillar den än mer (då de inte lever med den som jag gör varje dag).
Ja, jag sliter verkligen för nu när vi äntligen skall göra om köket och har alla möjligheter så vill vi så klart att det skall bli perfekt! Det känns som om spisen kan bli ett "smycke" för köket men kyl/frys, njae... (men det SKALL vara snyggt!). Så länge Ilve-spisen inte går sönder direkt så att man kastat pengarna i sjön så blir vi nog nöjda.

Tusen tack för all din hjälp!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.