hahalj
Har ett litet irriterande problem... jag har en Bosch inbyggnadsugn med lampan upptill. Lampan har gått sönder och ska alltså bytas. Kan ju inte vara så svårt. Men det är lögn i *** att vrida loss glaskåpan som skyddar glödlampan, vrider moturs som handboken säger, då rör den sig lätt kanske ett par cm sedan är det tvärstopp som om det verkligen inte ska gå att vrida mer. Försöker dra glaset neråt i fullt moturs läge men det händer inget.

Innan jag tar fram verktygen och drar sönder något, är det någon som vet om det är bajonett- eller skruvfattning på sådana här glaskåpor för ugnslampor? Känns ju som om det vore bajonett eftersom det tar stopp, men den lossar ju inte ändå?

Nån som vet hur det ska vara? :x
 
Polygrip mot glas låter lite vanskligt...
 
Koppla ur elen först.
 
hahalj skrev:
Svarar mig själv: [länk]
Då är bara att ta fram polygripen då.
Det där "removal tool" verkar ju käckare än en polygrip.

Ugnen funkar ju rätt bra ett tag även utan belysning ;)
 
hahalj
Nerre skrev:
Polygrip mot glas låter lite vanskligt...
Givetvis inte direkt mot glaset utan nåt mellanlägg av gummi...
Workingclasshero skrev:
Koppla ur elen först.
Självklart...

KnockOnWood skrev:
Det där "removal tool" verkar ju käckare än en polygrip.

Ugnen funkar ju rätt bra ett tag även utan belysning ;)
Removal tool ja, finns ju självfallet inte kvar till ugnen som är från 2004. Om det inte går på annat sätt så får man väl köpa en kit då.

Föreslog hemma att vi kan ju använda en ficklampa att lysa in i ugnen med...fick en konstig blick tillbaka som gjorde att jag direkt släppte den frågan. :what:
 
  • Gilla
Adah
  • Laddar…
Ficklampa? Ja, det fattar du väl att man inte kan använda? Pannlampa ska det ju vara :)
 
  • Gilla
sforskarn och 1 till
  • Laddar…
Om spisen är avstängd finns väl ingen mening med att koppla ur elen.
 
hahalj
Nä, vågar inte ta i med polygripen, det blir inget bra grepp, får beställa ett kit med verktyg o lampa för 120:-... den lär väl hålla några år.
 
hahalj
Bricco skrev:
Om spisen är avstängd finns väl ingen mening med att koppla ur elen.
Det är en ugn, inte en spis, den saknar avstängningsknapp, bara touchknappar och rattar.
 
A
dessutom är det inte otänkbart eller rättare sagt är det sannolikt att det ligger spänning på en av lampans anslutningar
 
Då kan man skruva ur säkringen, kanske...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.