Hej!
Håller på byter våra gamla lampknappar som är för det mesta har enpoliga brytare.
Men i hallen på övervåningen så har belysningen två knappar. En i trappan nere och en i trappan uppe. Man kan altså släcka och tända från båda.

Frågan är då är det två enpoliga brytare eller någon annan variant.

Passar dessa till den installationen vi har?

Tacksam för svar!
 
  • En öppen väggströmbrytare utan kåpa med en synlig enpolig mekanism och ledningar, infäst i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en trappkopplare ansluten som enpolig brytare, samt en trappkoppling med två kopplare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema på en förpackning för en brytare som visar trappkoppling med två strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja dom passar, det är det du har nu.
 
Du behöver trappbrytare. Det är den du har som exempel.
 
Vad bra! Tack!
So far so good!

Nästa fråga är då hur tar jag reda på vilken kabel ska kopplas i vad?

Utgår man efter Ledaren på något sätt eller hur gör man?
 
Utgå ifrån vad som är inkommande fas och vad som är tändtråd. Detta går att mäta sig fram till. Sedan kan du identifiera vad som är mellantrådar.
 
Har du tur kanske det sitter märkning på den nuvarande brytaren. Ta lite bilder på baksidan av befintlig (innan du kopplar loss något), så kanske vi kan hjälpa.
 

Bästa svaret

T tyomka skrev:
Vad bra! Tack!
So far so good!

Nästa fråga är då hur tar jag reda på vilken kabel ska kopplas i vad?

Utgår man efter Ledaren på något sätt eller hur gör man?
På din gamla brytare har du en anslutning märkt "P", titta efter så ser du den upp till höger på din bild. Den tåten ska sitta på "L" på din nya brytare. De andra tåtarna på varsin "pil ut". Hur de hamnar spelar ingen roll för funktionen, det kommer påverka om knapparna står lika eller olika när lampan är tänd/släckt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Utgå ifrån vad som är inkommande fas och vad som är tändtråd. Detta går att mäta sig fram till. Sedan kan du identifiera vad som är mellantrådar.
Tack!
Om jag förstår rätt så borde fasen vare på det stället som säkringen går till.
I vårt fall är det säkring till övervåningen som bryter hela kretsen.
Om jag nu förstår rätt så borde jag identifiera fasen på knappen på övervåningen genom att ha lampan släkt.
Dvs av tre kablar borde en ge utslag. Då är de andra två mellantrådar.
Hur blir det då dör nere?

Tänker jag rätt nu eller är jag helt ute och cyklar?
 
Kom på mig själv nu. Det blir ju aldrig en som ger utslag utan två.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
På din gamla brytare har du en anslutning märkt "P", titta efter så ser du den upp till höger på din bild. Den tåten ska sitta på "L" på din nya brytare. De andra tåtarna på varsin "pil ut". Hur de hamnar spelar ingen roll för funktionen, det kommer påverka om knapparna står lika eller olika när lampan är tänd/släckt.
L borde då vara ledaren nere till vänster på nuvarande brytare med tanke på hur brytaren rör sig mekaniskt.
Lätt att kolla även utan instrument (om brytaren fungerar idag), kopplas den bort ska det inte gå att slå på ljuset från någon brytare.
Kan ljuset slås på så var det en tändtråd man lossade.
 
Fotografen Fotografen skrev:
På din gamla brytare har du en anslutning märkt "P", titta efter så ser du den upp till höger på din bild. Den tåten ska sitta på "L" på din nya brytare. De andra tåtarna på varsin "pil ut". Hur de hamnar spelar ingen roll för funktionen, det kommer påverka om knapparna står lika eller olika när lampan är tänd/släckt.
Ja, stämmer!
Sitter ett P på knappen på övervåningen
 
  • En strömbrytare med en röd markering och ett 'P' på en knapp, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, nu är båda bytta. Allt fungerar som det ska.
Nu i efterhand så var det ju ganska simpelt. Det var bara efterlikna hur sladdar satt på de gamla och sätta de i samma ordning på de nya. Dessutom såg man skillnad på fassladden och de andra två omkastarsladdar.

Tack era alla för era tips!
 
Jag skulle inte oroa mig för strömställarna, däremot kopplingstrådarna, för det ser ut som styggelsen OVIR och bör vara nästa punkt att åtgärda.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag skulle inte oroa mig för strömställarna, däremot kopplingstrådarna, för det ser ut som styggelsen OVIR och bör vara nästa punkt att åtgärda.
Ja, el på övervåningen är tyvärr av äldre standard och bör så småningom bytas ut. Det ligger på "göra om listan".
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag skulle inte oroa mig för strömställarna, däremot kopplingstrådarna, för det ser ut som styggelsen OVIR och bör vara nästa punkt att åtgärda.
Jag ser inte det. Men om det är det så borde de ha bytts för 50 år sedan och är ännu farligare idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.