M
Hej!

Ska byta tryckströmbrytare till vattenpumpen och slängde ett snabbt öga på inkopplingsschemat vilket enligt mig som amatör lämnar lite att önska, se nedan bild.

Dels så nämner inte databladet alls att det finns två jordpunkter på tryckmätaren. Förslagsvis skall man ansluta skyddsjord hit för att undvika att vattenröret blir strömförande vid ett ev fel?

Sedan visar schemat att det är brytare mellan 1-2, 3-4 och 5-6, men sedan har dem dragit ett streck mellan punkterna 1,3,5 och 2,4,6.

Visst måste detta vara ett grafiskt misstag? Har aldrig tidigare sett något sånt i ett elschema.

Tryckströmbrytare: Danfoss CS2-6


Inkopplingsschema för tryckströmbrytare med märkningen Danfoss CS2-6 och förvirrande streck mellan anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inget misstag utan som det står vid figurerna är ena för enpolig koppling växelström AC och andra för enpolig koppling likström DC. Nu är fallet DC troligtvis inget du har och är pumpen trefasig inte heller första exemplet så koppla i så fall som du tänker med inkommande på 1-3-5 och motorn på andra sidan 2-4-6.

Och skyddsjorden ska du så klart vara noga med att få skarvad och ansluten i brytaren också.
 
M
GK100 skrev:
Det är inget misstag utan som det står vid figurerna är ena för enpolig koppling växelström AC och andra för enpolig koppling likström DC. Nu är fallet DC troligtvis inget du har och är pumpen trefasig inte heller första exemplet så koppla i så fall som du tänker med inkommande på 1-3-5 och motorn på andra sidan 2-4-6.

Och skyddsjorden ska du så klart vara noga med att få skarvad och ansluten i brytaren också.
Det glömde jag säga, pumpen är enfas och ja det är AC som gäller.

Men menar dem då att om jag kopplar fas till 1 och nolla till 3, så blir det kortslutning i och med att dem är sammankopplade?

Finns bara anslutning för skyddsjord ovanpå själva tryckdelen, drar med en bild över hela pjäsen. Gick inte att få med så att jordmärkningen kom med, men det är de två nedre skruvarna på den galvade plåten.


Öppnad elanslutningsdosas insida som visar skruvanslutningar för enfas och skyddsjord, utan synlig märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ska du följa schemat får du koppla nollan förbi brytaren med någon lös klämma. Det som figuren visar är bara ett sätt att öka tåligheten (ström) för brytaren genom att parallellkoppla polerna. Och vid DC som är svårare att bryta får man lägga fler kontakter i serie men det är ett riktigt udda fall i detta sammanhanget.

Är det inte någon särskilt stor motor till pumpen behöver du inte koppla så utan lägg fas över 1-3 och nolla 2-4 så blir det bra. Den är ju märkt för 12 A vid den typen användning du har så ligger motorn under det är det ok utan några konstgrepp. Och jordarna kopplar du då med skruvarna på plåten där.
 
  • Gilla
Rynx
  • Laddar…
M
Ah ok - så då menar dem inte att 1,3 och 5 är ihopkopplade inuti brytaren, utan att det är något man skall göra på egen hand vid vissa förhållanden?

Som du säger så är inte pumpen stor, 4-5A, så då kan jag koppla som jag tänkt.

Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
KalleElmes
  • Laddar…
M
Tryckströmbrytaren är bytt och funkar som en dröm!
Lade ungefär 10% av tiden på att få loss den gamla, 20% av tiden på att installera den nya, 20% på att rätta annat som jag hittade och tyckte var fel, och så 50% på att försöka justera in åbäket korrekt. Precis som vanligt :D
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.