Vi bytte golv i vår bostadsrätt för 2 år sedan. I efterhand har vi kommit på att vi vill ha nya trösklar, då trösklarna verkligen inte passar in längre, samt att vi vill lägga trösklarna över golvet. Är det omöjligt eller hur går man tillväga?

Kan man även byta ut dörrkarmar och dörrfoder nu i efterhand? Vid golvläggningen var vi ju tvungna att såga golvet efter karmens form, därför vill vi ju att det täcks vid eventuellt karmbyte. Förslag på hur vi kan göra tas gärna emot.

Trätröskel kilad under en vit dörrkarm där träet skär mot det ljusa laminatgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser trösklarna ut. Trösklarna är fastkilade under dörrkarmen

Ljust laminatgolv med vit dörrkarm och dåligt matchande tröskel i behov av utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser golvet ut vid karmarna. Detta vill jag inte ska synas vid karmbyte
 
sunnis
L lagenhet1201 skrev:
Vi bytte golv i vår bostadsrätt för 2 år sedan. I efterhand har vi kommit på att vi vill ha nya trösklar, då trösklarna verkligen inte passar in längre, samt att vi vill lägga trösklarna över golvet. Är det omöjligt eller hur går man tillväga?

Kan man även byta ut dörrkarmar och dörrfoder nu i efterhand? Vid golvläggningen var vi ju tvungna att såga golvet efter karmens form, därför vill vi ju att det täcks vid eventuellt karmbyte. Förslag på hur vi kan göra tas gärna emot.

[bild]
såhär ser trösklarna ut. Trösklarna är fastkilade under dörrkarmen

[bild]
Såhär ser golvet ut vid karmarna. Detta vill jag inte ska synas vid karmbyte
De där blir svårt att få till. Hur bred är väggen? Ett sätt kan ju vara att bygga ut väggen med gipslager och på så sätt få ditt bredare karm/smyg för att täcka den ändå mycket välsågade glipan. Då passar det även få dit en bredare tröskel. Annars är det om det går att få tag på samma golv riva upp golvsockeln och ersätta golvbrädan mot en ny som man anpassar till de nya karmarna.

De där "problemet" hade även kunnat undvikits om man gjorde rätt vid golvläggningen, det är amatörmässigt gjort. Hade man gjort det mer seriöst så hade man fräst ur karmarna med japansåg eller el-fein och kilat in golvet under, det brukar nästan alltid gå med lite våld och trixande. Tröskeln skulle renoverats eller snickrat dit en ny vid golvbytet.
 
  • Gilla
Brodern och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lagenhet1201 skrev:
Såhär ser golvet ut vid karmarna. Detta vill jag inte ska synas vid karmbyte
Ofta löser man sånt med en kvartsstav över springan. Inte det allra snyggaste men enkelt och bra mycket snyggare än det ser ut nu.
 
  • Gilla
Jaguek
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ofta löser man sånt med en kvartsstav över springan. Inte det allra snyggaste men enkelt och bra mycket snyggare än det ser ut nu.
Har också tänkt tanken med kvartsstav. Men tyvärr är golvet och nedersta kanten på tröskeln i nästan samma höjd. Men det kanske finns mini-kvartsstavar?
 
sunnis
L lagenhet1201 skrev:
Har också tänkt tanken med kvartsstav. Men tyvärr är golvet och nedersta kanten på tröskeln i nästan samma höjd. Men det kanske finns mini-kvartsstavar?
Kvartstavar blir aldrig bra. Med tanke på hur det ser ut nu och ni vill få ett bättre helhetsintryck och lägga pengar på nya karmar och dörrblad så tror jag det bästa är att göra väggen bredare.

Alternativet är att foga springorna och tillverka en egen tröskel (om en köpt inte täcker) och ny karm som man kanske ställer några millimeter längre ut och sedan täcker med foder + ev smyg runtom. Blir det någon glipa kvar så kan foga snyggt.
 
sunnis sunnis skrev:
Kvartstavar blir aldrig bra. Med tanke på hur det ser ut nu och ni vill få ett bättre helhetsintryck och lägga pengar på nya karmar och dörrblad så tror jag det bästa är att göra väggen bredare.

Alternativet är att foga springorna och tillverka en egen tröskel (om en köpt inte täcker) och ny karm som man kanske ställer några millimeter längre ut och sedan täcker med foder + ev smyg runtom. Blir det någon glipa kvar så kan foga snyggt.
Tror du att en snickare skulle kunna fixa till det? Kanske är bäst att vi anlitar en i sånt fall. Finns en stor risk att vi gör det värre. Tanken jag har haft är att karmarna kan gå in lite mer, dvs att själva dörrhålet blir lite mindre(på andra bilden) På första bilden och i övriga rum, räcker det väl med att själva dörrfodret är lite tjockare än vanligt, eftersom det i övriga rum finns en tröskel och vi därför inte behövt såga ut längs med karmen i nederkant. Men i övriga rum vill vi ju även byta trösklar, om det nu är möjligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.