Hej,

Vi har tittat på ett hus byggt på 70 talet(med platta på mark). Det finns et par klinkers på golvet i badrummet som spruckit. Allmänna rekommendationen verkar att byta ut allt, d.v.s 150 000 - 200 000 kr? Det finns alltså ingen alternativ som fungerar?
 
Alternativ till vad? Att inte renovera? Badrummet snuddar på 40 år gammalt, och ses som uttjänat, en hel del har hänt sedan dess, men är de inte vattenskadat så lev med de tills ni har råd med en totalrust
 
Missade såklart att säga att badrummet var renoverat någon gång under 90 talet så det är ca 20 år. Men visst ska man räkna med att det kan vara dags att renovera det enligt ålder. I detta fallet ser vi dock inga övriga anledningar till att renovera det merän om det nu inte går att åtgärda de spruckna klinkers. Visst man skulle säkert kunna ta bort dem och fylla på med något tätande men det finns kanske snyggare lösningar?
 
Knacka loss, skrapa försiktigt lite fix, limma dit nya.
Klart görbart.
 
var är plattorna som har spruckit?
Är dom i duschen kan det kanske vara lika bra att låta dom vara
 
largab, det var något åt det hållet jag funderade på men jag som lekman vet ju inte om det är en rimlig lösning.

nino, de är mitt på golvet, d.v.s inte i duschen. Om det varit i duschen misstänker jag att man hade varit tvungen till att riva upp allt direkt.
 
Spruckna plattor är normalt bara estetisk.
Kakel och klinkers är bara ytskikt och är marginellt tätare än en papperstapet.

Vari ligger din oro?
 
Hmm förstår, då har jag nog tänkt lite fel, torde att klinkers i sig var tätande men jag förstår nu att det är enbart tätskiktet bakom som avgör om fukta kommer igenom. Oron är så klart att det blir fukt i plattan men jag förstår nu att det kan man inte veta utan att dra upp allt eller möjligen göra en mätning på det(vilket kanske inte häller är så säker?).
 
Kakel/klinker och fog/fixsom ofta vattenbegjuts är alltid fuktiga... dvs hopplöst att mäta. Det enda intressanta är att tätskiktet är helt. Är det 20 år gammalt kan det vara svårt att byta ut enstaka plattor utan att skada skiktet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.