Hej

Måste byta termostaten som har gått sönder på ett gammalt element (se bild), bor i lägenhet och vet inte riktigt var eller hur man stänger av vattnet. Och frågan är, måste jag det, tänkte inte byta ventilen?

//Jörgen
DSC_1146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, om du inte skall byta ventilen så är det bara att skruva av termostaten (den räfflade ringen på bilden).

Det sitter en "pigg" under som går in i ventilen och påverkar den, så ventilen är tätad mot omgivningen. (Det kan komma någon droppe vatten men det är inget att bry sig om).

Tryck gärna in piggen med exv. platten på en skiftnyckel (den är trög) några gånger för att motionera den så den inte kärvar.

Om du måste byta hela ventilen så är det en betydligt mer komplicerad affär, och det är inte säkert att du har någon avstängning för din lägenhet vad gäller värmekretsen. Det är tom ganska otroligt att du har det. Så då blir det krångligare. Nu kan man ibland komma undan med att bara byta ventilinnanmätet i ventilen, och det är lättare.

Men börja med termostaten först, så får du se.
 
  • Gilla
Jörgen Alw och 1 till
  • Laddar…
Det går fint att bara byta termostatdelen, utan att tappa ner. Lossa bara termostaten från ventilen och skaffa en ny. Men är det verkligen ditt ansvar om du bor i lägenhet? Är det en hyreslgh så är det ju fastighetsägaren som ska fixa detta. Är det en bostadsrätt, så ingår ju värmesystemet i föreningens ansvar.
 
  • Gilla
Jörgen Alw och 1 till
  • Laddar…
Hej

Tack för svaret, skönt då behöver jag inte oroa mig 😀

//Jörgen
 
Hej

Bor ifs i bostadsrätt, trodde det var mitt ansvar men då ska jag kolla med föreningen först.

Tack 😀

//Jörgen
 
Se bara upp så du inte åker på en massa kostnader om du väcker den björnen. Var helt klar över var det kommer sluta annars byt själv, ingen dyr del och som sagt enkelt jobb också.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Krilleman
Ser ut att vara en vanlig M28 anslutning på "halsen".

Skruva loss och mät diametern på gängan!
 
Lånar tråden med en fråga som kan vara relevant även för TS.

Jag funderar på att köpa in ett gäng termostater till vår bostadsrättsförening, vi bytte undercentral till vår fastighet för några år sen och har relativt höga energikostnader.

Behöver man kalibrera termostaterna eller är det bara att byta rakt av och därefter "tuta och köra"?
 
Krilleman
logic skrev:
Lånar tråden med en fråga som kan vara relevant även för TS.

Jag funderar på att köpa in ett gäng termostater till vår bostadsrättsförening, vi bytte undercentral till vår fastighet för några år sen och har relativt höga energikostnader.

Behöver man kalibrera termostaterna eller är det bara att byta rakt av och därefter "tuta och köra"?
Flödes-injustera termostatventilerna för maximal besparing. Med andra ord så ska varje radiator inte ha mer flöde än vad respektive rum kräver. Men det går att räkna ut.

Hur många lägenheter rör det sig om?
 
krilleman_215 skrev:
Flödes-injustera termostatventilerna för maximal besparing. Med andra ord så ska varje radiator inte ha mer flöde än vad respektive rum kräver. Men det går att räkna ut.

Hur många lägenheter rör det sig om?
24 lägenheter, storlekar på mellan 23-46 kvm i totalyta. Kan man ställa flödet som lekman? Görs det på undercentralen eller på termostaten?
 
Krilleman
På termostaten. Ta hjälp med att räkna ut flöden (tabeller finns för själva injusteringen - Vilket du klarar själv)

Köp termostater med flödesinjustering. Tex TA eller MMA som kräver injusteringsnyckel. Danfoss sker utan nyckel och därför är det lättare för boende att justera själv (Danfoss har även med nyckel-injustering, men är ovanlig)
 
Tack!

Vi har i flera år diskuterat att byta ut de anrika termostaterna och med kylan som sveper in över Sverige börjar grannarna klaga igen. Det låter som att det kan bli ett vinterprojekt. Jag har spanat in Danfoss som verkar ha bra termostater.

Tack igen!
 
logic skrev:
Tack!

Vi har i flera år diskuterat att byta ut de anrika termostaterna och med kylan som sveper in över Sverige börjar grannarna klaga igen. Det låter som att det kan bli ett vinterprojekt. Jag har spanat in Danfoss som verkar ha bra termostater.

Tack igen!
När jag läser litteraturen inom området (främst x-jobb), så verkar proffsen luta åt MMAs vaxfyllda termostater snarare än Danfoss gasfyllda. Men när de kommer till ventiler så föredrar man Danfoss framför MMA. Så någon stor hyresvärd jag läste om hade just den kombinationen, dvs Danfoss ventiler med MMAs termostater... Om det är värt besväret att montera sådana "bastarder" låter jag vara osagt. ;)

Själv så har jag Danfoss både ventiler och termostater och de fungerar utan anmärkning. (Faktiskt de enda jag har problem med så är det handdukstorkar med ventiler från MMA...)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
När jag läser litteraturen inom området (främst x-jobb), så verkar proffsen luta åt MMAs vaxfyllda termostater snarare än Danfoss gasfyllda. Men när de kommer till ventiler så föredrar man Danfoss framför MMA. Så någon stor hyresvärd jag läste om hade just den kombinationen, dvs Danfoss ventiler med MMAs termostater... Om det är värt besväret att montera sådana "bastarder" låter jag vara osagt. ;)

Själv så har jag Danfoss både ventiler och termostater och de fungerar utan anmärkning. (Faktiskt de enda jag har problem med så är det handdukstorkar med ventiler från MMA...)
Intressant! Jag drar en chansning och avvaktar ventilbyte och testkör några lägenheter med "bara" nya termostater. Fick tag på en representant från Danfoss som skulle komma förbi och kontrollera våra förhållanden. Riktigt proffsigt, håller tummarna för att vi slipper ett bökigt ventilbyte.
 
  • Gilla
Kraydo
  • Laddar…
logic skrev:
Intressant! Jag drar en chansning och avvaktar ventilbyte och testkör några lägenheter med "bara" nya termostater. Fick tag på en representant från Danfoss som skulle komma förbi och kontrollera våra förhållanden. Riktigt proffsigt, håller tummarna för att vi slipper ett bökigt ventilbyte.
Precis. Byta termostat är ju fem minuters jobb (mer med injustering, men ändå). Byta ventiler kräver tömning av systemet och en massa pyssel.

Nu hade jag själv termostater och ventiler från 60-talet i huset, och många ventiler var inte särskilt bra som nya och definitivt inte med 40-plus år på nacken. Dessutom så krävdes ju olika adaptrar till i stort sett samtliga termostater. Så när jag ändå tappade systemet för att skruva upp några extra element så bytte jag rubbet på samtliga element i hela huset (~15 stycken).

Men i ett hyreshus eller motsvarande så är det ju en stor operation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.