P
Är det vi som fastighetsägare med hjälp av elektriker eller ska jag kontakta nätägaren ? Två av 3 är ganska brända och skulle behöva bytas. Porslinet är sönder på alla tre så strömmen måste brytas ute i vid gatan eller så måste man ha isolerad 10 mm ? Hylsnyckel då brytaren i skåpet sitter efter säkringarna.
 
Vissa nätägare hjälper till och byter passdelar och kan ha en fastställd taxa för det. Annars får man anlita en elektriker som i sin tur måste anmäla till nätägaren om passdelens storlek ska ändras.
 
P
Inget ska ändras. Bara byta till nya fräsha 16 A som jag redan köpt och hade hoppats kunna byta själv men då strömmen ej går att bryta känns det onödigt spännande 😀

Jag får slå EON signal på måndag.
 
Det är inga problem för en elektriker att byta passkontakterna utan nätägarens medverkan och tar kanske en halvtimma att göra. Hen tar ut dom med en större flackttång. Så kontakta en elektriker så ordnar det sig.
Tala bara om vad som ska göras.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Du måste ha en passkontaktsnyckel.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
P
Passdelsnyckel har jag men den funkar ju bara till hela passdelar, alla tre är sönder så bara själva mettallen sitter kvar.
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Du måste ha en passkontaktsnyckel.
Går inget bra, enligt TS är porslinet trasigt. Bara sexkanten kvar, Blir en elektriker då TS inte har kunskap hur man gör

EDIT OBS Det är spänning i botten och då måste man veta vad som kan göras. Inte helt enkelt kanske.Det går inte att bryta den delen från gatan.
 
J jonaserik skrev:
Går inget bra, enligt TS är porslinet trasigt. Bara sexkanten kvar, Blir en elektriker då TS inte har kunskap hur man gör

EDIT OBS Det är spänning i botten och då måste man veta vad som kan göras. Inte helt enkelt kanske.Det går inte att bryta den delen från gatan.
Ja, är porslinet borta och det inte går att stänga av strömmen är det ett arbete för en elektriker.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jepp ta in en elektriker för säkert arbete. Tror inte det är ett jobb för dig. Det fordras lite erfarenhet för ett sådant jobb. Som jag skrev tala om vad som är så vet dom
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
D
Kan av egen erfarenhet säga att jag för 5 minuter sen fick ut en sargad passdel där porslinet var helt borta med en 13 mm hylsnyckel.
 
Finns det en sådan, aldrig tänkt på det utan använt flacktång med platt nos. Har gått bra, men är det mycket bränt är nog en sådan bättre för att kunna ta i lite.
 
P
D datja skrev:
Kan av egen erfarenhet säga att jag för 5 minuter sen fick ut en sargad passdel där porslinet var helt borta med en 13 mm hylsnyckel.
Stoppar inte in en hylsnyckel med strömmen på 🙃
 
  • Gilla
udihow och 7 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Finns det en sådan, aldrig tänkt på det utan använt flacktång med platt nos. Har gått bra, men är det mycket bränt är nog en sådan bättre för att kunna ta i lite.
Finns ju även isolerade hylsnycklar.
 
P
D Dilato skrev:
För demontering av passdelen när porslinet spruckit och lossnat, behöver man en sådan här passdelsnyckel, med 6-kanthylsa i botten.
[länk]
Den nyckeln passar inte sexkanten i en trasig botten kontakt, åtminstone inte i 25A kontakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.